FC5050 Oborová praxe 1

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/10. 120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5050/Kombi01: So 25. 2. 13:00–14:50 učebna 7, K. Šmejkalová
FC5050/Prez01: Čt 15:00–15:50 učebna 64, K. Šmejkalová
Předpoklady
Základní znalosti z didaktiky praktického vyučování
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Anotace: Předmět je orientován na prohloubení vědomostí a dovedností potřebných pro činnost učitele ve výchovně-vzdělávacím prostředí střední školy. Důraz je kladen na logickou provázanost pedagogicko-psychologických disciplín s obsahem odborných předmětů (provoz obchodu a služeb, stavební technologie, elektrotechnologie, strojírenská technologie, zdravověda, doprava atd.), včetně předmětu odborný výcvik. Z těchto důvodů je výuka zaměřena na zvyšování si oborové způsobilosti podle oborového zaměření jednotlivých studentů. Studenti vykonávají odborovou praxi prohlubováním své oborové specializace v reálné praxi.
Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu propojení pedagogicko-psychologických disciplín s odbornou tématikou odborných předmětů, včetně předmětu odborný výcvik. Dovednosti: Studenti jsou schopni orientovat se ve výběru oborových kurzů. Jsou schopni, vyhledávat aktuální aktivity pro svoje další sebevzdělávání v souvislosti s konkrétním odborným předmětem, oborem. Postoje: Osvojit si hodnoty sebevzdělávání. Prohlubovat hodnoty etického chování a zodpovědnosti vůči sobě a druhým. Prohlubovat hodnoty ke zdravému životnímu stylu. Prohlubovat zodpovědnost v oblasti pečlivé přípravy učitele na vyučovací jednotku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
• - Vyhledat a orientovat se v konkrétních dokumentech SŠ potřebných pro sestavení tematického plánu a následně pro zpracování obsahové a metodické přípravy učitele na konkrétní odborný předmět, včetně odborného výcviku. • - Analyzovat, svoje oborové vědomosti a dovednosti. V souladu s rozvojem svého oboru vzdělání cíleně prohlubovat svoji odbornost.
Osnova
  • Sylabus cvičení (po týdnech či blocích):
  • I. Úvodní cvičení – příprava oborové praxe 1. 1. Seznámení se s chodem SŠ. Dokumenty SŠ, RVP, ŠVP, tematický plán – obecně a v kontextu oboru vzdělání studenta. 2. Materiální vybavení pro výuku konkrétního odborného předmětu. 3. Vyučovací metody pro konkrétní výuku tematického okruhu. 4. Bezpečnost a hygiena práce v souvislosti s výukou na SŠ. 5. Etické chování učitele. Vystupování a komunikace učitele. Odívání učitele.
  • II. Výkon a evaluace oborové praxe 1. 1. Zpracování podkladů pro vykonání oborové praxe 1., 2. Výběr způsobu vykonání oborové praxe. 3. Student o průběhu praxe vede deník praxe a na jeho podkladě zpracuje portfoliový úkol.
Literatura
    povinná literatura
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Pedagogická praxe. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.
    doporučená literatura
  • HLAĎO, Petr a Lenka DANIELOVÁ. Profese učitele odborných předmětů. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2013. ISBN 978-80-7302-167-2.
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 137 s. ISBN 978-80-210-6423-2. info
  • DĚCKÝ, Jan. Pedagogická praxe 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 226 s. ISBN 978-80-210-6424-9. info
Výukové metody
Praxe formou oborových kurzů, exkurzí, reálných provozů apod;
Metody hodnocení
Realizovaná oborová praxe 1. v souladu s oborem vzdělání studenta a vyučovaného předmětu na střední škole. Zpracování prortfoliového úkolu v požadovaném rozsahu a čase.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.