FC5053 Výchova k pedagogickým kompetencím učitelů

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
3/0/0. 12 hodin. 5 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5053/Kombi01: So 26. 10. 15:00–17:50 učebna 5, So 16. 11. 12:00–14:50 učebna 5, So 7. 12. 14:00–16:50 učebna 5, So 14. 12. 8:00–10:50 učebna 5, P. Pecina, K. Šmejkalová, J. Válek
FC5053/Prez01: Čt 13:00–15:50 laboratoř 84, P. Pecina, K. Šmejkalová, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům orientaci v oblasti kompetencí na středních odborných školách, a to jak oblast klíčových kompetencí, tak taky odborných kompetencí. Pozornost je věnována rozboru klíčových kompetencí a společných odborných kompetencí obsažených v rámcových vzdělávacích programech jednotlivých studijních oborů středních odborných škol, s důrazem na propojení teoretického pozadí uvedených kompetencí s možností jejich rozvoje v praxi. Studenti pomocí simulační výuky budou aktivně prožívat problémové situace, se kterými se v pedagogické praxi nejčastěji setkají. Problémové situace tím myslíme jak výchovné (nekázeň žáků, šikana, komunikační problémy mezi všemi aktéry výuky), tak vzdělávací (problémová a badatelsky orientovaná výuka, problémy s nepochopením učiva a motivací žáků). Důraz je kladen na ty kompetence, které přímo souvisí se zaměřením na oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotnickou oblast vzdělávání.

Vědomosti: vymezení jednotlivých kompetencí učitelů SOŠ
Dovednosti: praktické přístupy k rozvoji vybraných kompetencí učitele s přenosem na rozvoj vybraných kompetencí žáků
Postoje: pozitivní přístup k celoživotnímu učení a rozvoji širokého spektra kompetencí
Výstupy z učení
Student by měl být po absolvování předmětu schopen definovat stěžejní kompetence učitele střední odborné školy se zaměřením na oblast obchodu a služeb, technickou a zdravotní oblast, blíže určit odbornou stránku uvedených kompetencí a zvládat vybrané výchovné a vzdělávací problémové situace.
Osnova
  • 1) Úvod do předmětu a metodologická východiska. Odborné vzdělávání a kompetence učitele.
  • 2) Hygiena školního prostředí
  • 3) Kompetence k řešení problémů. Komunikativní kompetence. Simulační výuka k řešení vzdělávacích problémových situací.
  • 4) Občanské kompetence a kulturní povědomí.
  • 5) Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikavosti.
  • 6) Kompetence využívat IKT. Matematická a finanční gramotnost.
  • 7) Bezpečnost práce a ochrana zdraví při práci. Kvalita své práce, výrobků nebo služeb.
  • 8) Udržitelný rozvoj. Praktické zkušenosti s kompetencemi učitele SOŠ.
  • 9)–12) Simulační výuka a řešení problémových situací.
Literatura
    povinná literatura
  • Dostál, J. & Kožuchová M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
  • ŠIBOR, Jiří a Petr PTÁČEK. Ochrana zdraví při práci. In Workplace Health and Safety. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6485-0. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2012, 164 stran. ISBN 9788026200529. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
    doporučená literatura
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
    neurčeno
  • KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 181 s. ISBN 8072901486. info
Výukové metody
Předmět probíhá formou přednášek, diskusí, simulační výuky a samostatně zpracované seminární práce.
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.

Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Ústní rozprava nad vylosovaným tématem podle osnovy předmětu.
Zkouška: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5053