FC5057 Seminář z didaktiky praktického vyučování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5057/KombiPred01: So 13. 4. 10:00–12:50 učebna 1, So 11. 5. 14:00–16:50 učebna 1, So 18. 5. 11:00–12:50 učebna 1, P. Pecina, N. Straková
FC5057/PrezSem01: Út 8:00–9:50 laboratoř 84, P. Pecina, N. Straková
Předpoklady
Základy pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět obsahově navazuje na předchozí předměty zaměřené na didaktiku SOŠ a didaktiku odborných předmětů. Rozvíjí dříve získané vědomosti, dovednosti a přispívá ke správné aplikaci těchto poznatků do praxe. Pozornost je věnována dalším stěžejním oblastem didaktiky praktického vyučování: cíle v praktickém vyučování, didaktické zásady, psychomotorické dovednosti a jejich osvojování žáky, metody a formy výuku praktického vyučování.
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice v praktickém vyučování na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku technických oborů, oborů služeb, zdravotnických oborů a dalších.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky v praktickém vyučování, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky v praktickém vyučování.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- definovat předmět zájmu didaktiky praktického vyučování;
- vymezit specifika výuky praktického vyučování;
- charakterizovat proces výuky praktického vyučování;
- stanovit cíle a obsah ve výuce praktického vyučování;
- aplikovat instruktáž a cvičení jako základní metody praktického vyučování;
- aplikovat simulační a problémové metody ve výuce praktického vyučování;
- vymezit organizační formy ve výuce praktického vyučování.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, středoškolské odborné vzdělávání, didaktika praktického vyučování v systému pedagogických věd. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základních školách.
  • 2. Proces výuky praktického vyučování, motivace žáků.
  • 3. Výukové cíle ve výuce praktického vyučování.
  • 4. Obsah výuky praktického vyučování, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo.
  • 5. Aplikace didaktických zásad a pravidel ve výuce praktického vyučování.
  • 6. Systémy výuky praktického vyučování.
  • 7. Osvojování psychomotorických dovedností ve výuce praktického vyučování.
  • 8. Výukové metody ve výuce praktického vyučování, instruktáž, cvičení, práce s technickou dokumentací.
  • 9. Využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. Exkurze ve výuce praktického vyučování.
  • 10. Organizační formy ve výuce praktického vyučování.
  • 11. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování.
Literatura
    povinná literatura
  • Ďuriš, M., Stebila, J., Žáčok, L. (2011). Didaktika odborných predmetov 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella. ISBN 978-80-557-0269-8
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. 1. dotisk prvního vydání. Brno: Masarykova univerzita v brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. info
    doporučená literatura
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem na základě zpracovaného projektu výuky praktického vyučování zvoleného oboru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC5057