FC5070 Základy pedagogiky a psychologie pro střední školy

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Kristýna Balátová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5070/Kombi01: So 4. 11. 8:00–11:50 učebna 60, So 11. 11. 12:00–15:50 učebna 60, P. Marinič, P. Pecina
Předpoklady
-
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti porozumí základnímu obsahu a terminologii pedagogiky a psychologie tak, aby ji mohli používat nejen v navazujících předmětech, ale především při soustavné kultivaci svého profesního smýšlení.
Výstupy z učení
Studen bude po absolvování předmětu schopen: - Vymezit pedagogiku a psychologii jako vědy, jejich členění a postavení v systému vědních disciplín. - Vymezit základní pojmy a oblasti pedagogiky a psychologie. - Definovat důležitost těchto disciplín a jejich využití v práci pedagoga a asistenta pedagoga.
Osnova
  • Hlavní témata: 1. Pedagogika jako vědní obor, její členění a význam pro pedagogy. Determinanty výchovy a vzdělávání. Základní kategorie a pojmy. 2. Předmět psychologie, její členění a vývoj. Podmíněnost psychiky. Vědomí, čití a vnímání. 3. Proces výchovy a vzdělávání. Vybrané modely výchovy a vzdělávání. 4. Pozornost, paměť, představivost. Myšlení, řešení problémů. 5. Pedagogické profese a jejich podstata. Reflexe a sebereflexe pedagoga. Profesní portfolio. 6. Myšlení a řeč. Inteligence, schopnosti. Tvořivost. 7. Žák ve škole. Charakteristika žáků (gender, sociální status,..). 8. Učení. Výsledky učení, druhy učení. Emoce. 9. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Škola jako instituce, organizace, pospolitost. 10. Osobnost – pojem, vymezení, struktura a dynamika. Motivace, potřeby. 11. Školský systém v České republice. Výsledky a efekty vzdělávání. 12. Stres, stresory, syndrom vyhoření, psychohygiena. Vůle a volní procesy, rozhodování. 13. Edukační aspekty inkluze, diverzita (inkluze) z pohledu pedagogiky a psychologie. 14. Profesní portfolio pedagoga.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozší. Praha: Grada, 2019, 368 stran. ISBN 9788024755113. URL info
  • HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 223 stran. ISBN 9788024737041. URL info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2011, 1 online. URL info
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
    doporučená literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
Výukové metody
Přednáška, konzultace, samostatná práce.
Metody hodnocení
Písemný test (k absolvování předmětu je třeba 70 % správných odpovědí).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FC5070