FC5311 Obchodní nauka

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/2/0. 12 hodin. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC5311/Kombi01: So 17. 9. 8:00–10:50 laboratoř 86, So 1. 10. 12:00–14:50 laboratoř 86, So 15. 10. 8:00–10:50 laboratoř 86, So 5. 11. 8:00–10:50 laboratoř 86, P. Marinič
FC5311/Prez01: Út 15:00–15:50 laboratoř 80, Út 16:00–17:50 laboratoř 80, kromě Út 25. 10., kromě, P. Marinič
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V předmětu Obchodní nauka je studentům poskytnutý ucelený pohled na poznatky o významu, funkcích a klasifikaci obchodu ve všech hlavních souvislostech. Jsou objasněné vývojové trendy v obchodě. Pozornost je věnována problematice sortimentu a maloobchodním jednotkám v rámci maloobchodní sítě i mimo síť prodejen. Vysvětlena je tvorba maloobchodních cen, význam a použití slev, podstata platebního styku. Rozebrány jsou jednotlivé velkoobchodní a maloobchodní operace probíhající v obchodních jednotkách, problematika obchodní logistiky v kontextu logistického řetězce i uspořádání prodejny s ohledem na nákupní prostředí a atmosféru.

Vědomosti: teoretické ukotvení jednotlivých oblastí obchodu a obchodního podnikání
Dovednosti: praktická aplikace teoretických přístupů v obchodní činnosti
Postoje: rozlišovat jednotlivé formy obchodních činností spojených s různými formami obchodních jednotek při uskutečňování informovaných rozhodnutí v oblasti obchodu
Výstupy z učení
Student bude umět definovat základní pojmy a vzájemné vazby v oblasti obchodu a obchodního podnikání s důrazem na klasifikaci zboží, strukturu obchodního sortimentu, obchodní kategorie, systematizaci obchodních jednotek, velkoobchodní a maloobchodní operace a bude schopen aplikovat tyto poznatky na příkladech z praxe.
Osnova
  • 1) Historie a vývoj obchodu.
  • 2) Význam obchodu, jeho členění a funkce.
  • 3) Vývojové trendy v obchodě.
  • 4) Zboží a obchodní sortiment.
  • 5) Obchodní kategorie.
  • 6) Maloobchodní síť.
  • 7) Maloobchod mimo síť prodejen.
  • 8) Služby v obchodní činnosti.
  • 9) Ceny a platební styk.
  • 10) Obchodní logistika.
  • 11) Velkoobchod.
  • 12) Maloobchod.
Literatura
  • ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 87 s. ISBN 9788021062184. info
  • ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 111 s. ISBN 9788021062221. info
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 520 s. ISBN 9788024747804. info
  • STEJSKALOVÁ, Pavla a Pavla DVOŘÁKOVÁ. Provoz obchodu a služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6441-6. info
  • PRAŽSKÁ, L. a J. JINDRA. Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2006, 874 s. ISBN 80-7261-059-7. info
Výukové metody
Předmět probíhá formou přednášek, diskuzí, řešení tematicky zaměřených příkladů a samostatně zpracovávaného projektu.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem formou ústní rozpravy nad písemně zpracovanou přípravou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.