FC6808 Didaktické testy v odborném vzdělávání a odborných předmětech

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6808/KombiPred01: So 2. 3. 10:00–12:50 učebna 5, So 9. 3. 10:00–12:50 učebna 5, So 16. 3. 10:00–11:50 učebna 5, J. Válek
FC6808/PrezPred01: St 12:00–12:50 laboratoř 80, J. Válek
FC6808/PrezSem01: St 13:00–13:50 laboratoř 80, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti s porozuměním o didaktické diagnostice se zaměřením na didaktické testy a další typy zkoušek; dále pak základní reproduktivní dovednosti aplikace didaktických tetů a dalších typů zkoušek. Mezi hlavní vzdělávací obsahy patří pojmy jako diagnostika a diagnóza; ústní, písemná a experimentální zkouška; didaktický test; pozorování, rozbor práce žáků atd.
Vědomosti: Didaktická diagnostika; třídění diagnostik; požadavky na diagnostiku; ústní a písemná zkouška; experimentální zkouška; didaktický test; pozorování; dotazník; rozhovor; hodnocení a klasifikace.
Dovednosti: provádět základní diagnostické aktivity; sestavit a realizovat ústní, písemnou a experimentální zkoušku; vytvořit, administrovat a vyhodnotit didaktický test; sestavit a aplikovat rozhovor; hodnotit a klasifikovat žákovské vědomosti a dovednosti.
Postoje: akceptovat význam didaktické diagnostiky ve vzdělání a výchově; osvojit si hodnoty objektivity a spravedlnosti hodnocení žáků; uznat etické zásady didaktické diagnostiky.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- vytvářet a aplikovat základní diagnostické metody a nástroje
- rozlišovat klasifikovat diagnostické konstrukty a přiřadit k nim vhodné diagnostické metody a nástroje
- akceptovat a dodržovat odborné a etické požadavky na tvorbu a aplikaci diagnostických metod a nástrojů
Osnova
  • 1. Didaktická diagnostika; diagnóza; diagnostické aktivity; hodnocení; klasifikace.
  • 2. Třídění diagnostik; předmět diagnostiky; funkce diagnostiky; etapy diagnostiky.
  • 3. Požadavky na diagnostiku; validita a reliabilita; třídění diagnostických metod a nástrojů.
  • 4. Ústní zkouška; druhy otázek a jejich tvorba formy ústní zkoušky.
  • 5. Písemná a grafická zkouška.
  • 6. Experimentální zkouška.
  • 7. Didaktický test; standardizace; tvorba položek; konstrukce testu.
  • 8. Pozorování; strukturované a nestrukturované pozorování.
  • 9. Dotazník; tvorba a vyhodnocení dotazníku.
  • 10. Rozhovor; rozbor žákovských produktů; portfolio; anamnéza.
  • 11. Speciální diagnostické metody a nástroje v odborném vzdělávání.
  • 12. Hodnocení a klasifikace; sumativní a formativní hodnocení; funkce hodnocení
Literatura
  • TRNA, Josef. Diagnostika a hodnocení přírodovědných dovedností žáků. In Sborník ze semináře Hodnocení výsledků vzdělávání ve fyzice, chemii a přírodopisu na základní škole. Praha: MAFY. s. 84-90. ISBN 80-86148-27-0. 1999. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido. 91 s. ISBN 8085931680. 1999. info
Výukové metody
seminář, konzultace
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

Kombinované studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

Úkol společný všem formám studia:
Vytvořit vlastní test/písemku
Různé typy otázek
Jedná se o čtvrtletní písemku => počet témat 3–4
Počet otázek dán délkou vyučovací jednotky:
- 45 minut/týden → 15 otázek
- 90 minut/týden → 25 otázek
- 135 minut/týden → 40 otázek
Pokud učíte „v dílnách“ pak bude počet otázek 25
Vložit správné odpovědi na otázky
Obodovat otázky a udělat škálu na známky
Uvést předmět do kterého je test tvořený, časová dotace předmětu za týden, ročník, …
Provést modelovou analýzu vytvořeného testu např. pomocí ULI
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC6808