FC8009 Digitální gramotnost

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC8009/Kombi01: So 22. 10. 12:00–14:50 učebna 3, So 10. 12. 14:00–16:50 učebna 3, So 17. 12. 18:00–19:50 učebna 3, P. Sládek, J. Válek
FC8009/Prez01: St 18:00–18:50 laboratoř 84, St 19:00–19:50 laboratoř 84, kromě St 26. 10., kromě, P. Sládek, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 75 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/75, pouze zareg.: 0/75, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/75
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti o digitálních technologiích a multimediálních studijních oporách zařaditelných do výuky, dále pak základní dovednosti aplikace digitální technologií ve výuce a tvorba multimediálních studijních opor.
Vědomosti: digitální imigranti a nativci; sociální sítě; interaktivní tabule; data mining
Dovednosti: vytvářet multimediální studijní opory; vhodně zvolit digitální techniku pro daný předmět; orientovat se v nabídce on-line aplikací zařaditelných do vzdělávacího procesu
Postoje: osvojit si hodnoty objektivity a významu pedagogické práce
Výstupy: Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení technologií do výuky
- vytvořit studijní opory s použitím vlastní techniky a běžně dostupných programů
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- určit vhodnost a způsob nasazení multimediálních studijních opor do výuky
- vytvořit multimediální opory s použitím digitálních technologií
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Osnova
  • Sylabus přednášek (po týdnech či blocích):
  • Digitální imigranti a nativci
  • Sociální sítě ve výuce
  • Interaktivní tabule
  • Smartphony a tablety ve výuce
  • Výuka pomocí smatphone a tabletů pro tělesně a mentálně znevýhodněné
  • Družicové systémy navigace
  • 3D tisk
  • Datová analytika (Data mining)
  • Robotika & umělá inteligence
  • Wearables & internet věcí
  • Personalizace obsahu na webu a při vyhledávání
Literatura
    povinná literatura
  • CHRÁSKA Miroslav. ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ A MOŽNÁ RIZIKA DIGITÁLNÍ DEMENCE (https://tvv-journal.upol.cz/pdfs/tvv/2015/01/06.pdf)
    neurčeno
  • KONUPČÍK, Pavel. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: Nakladatelství CERM, Brno, 2002, 101 s. info
  • STOJAN, Mojmír. Cvičení z didaktické technologie pro 1. st. ZŠ. Interní vydání pro KDT. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1996, 64 s. info
Výukové metody
Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
Výuka může probíhat také bezkontaktně
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Výuka může probíhat také bezkontaktně
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.