FC8012 Rozvoj učitelských dovedností v odborném vzdělávání 1

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/0/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Ing. David Vorel (přednášející)
PhDr. Mgr. Helena Zelníčková (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základů didaktické analýzy učiva, získání základních dovedností v projektování výuky při přípravě školních vzdělávacích programů zejména v odborné složce výuky oborů. Příprava studentů na náslechy v praktiku odborných předmětů na školách – analyzovat situace ve třídě a pracovat s přípravou na vyučovací hodinu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- aplikovat výukové prostředky podle požadavků výuky
- vytvořit podklady pro vlastní výuku
- aplikovat získané vědomosti ve výuce
Osnova
  • Témata jsou koncipována na dvě vyučovací jednotky
  • Formulovat dlouhodobé a krátkodobé pedagogické cíle podle míry obecnosti, stupně vzdělání a obsahového zaměření.
  • Vazby mezi vzdělávacími cíli a standardy.
  • Didaktická analýza učiva vybraných odborných předmětů ekonomických oborů v jednotlivých tématech.
  • Vypracovat projekt výuky pro zvolený odborný předmět, včetně přípravy na vyučovací hodinu.
  • Analyzovat modelové situace ve třídě v jednotlivých fázích výuky.
  • Vztah školy a rodiny
  • Problematika závěrečných zkoušek a maturity
  • Standardy v profesi učitele
Literatura
    povinná literatura
  • ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 68 s. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
    neurčeno
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
  • ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
Výukové metody
Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
Výuka může probíhat také bezkontaktně
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování ústní kolokvium podle osnovy předmětu.

Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování ústní kolokvium podle osnovy předmětu.
Výuka může probíhat také bezkontaktně
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.