FC8029 Digital Education and Artificial Intelligence

Faculty of Education
Autumn 2024
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Ing. Lubomír Prokeš, Ph.D. (lecturer)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (lecturer)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Jana Jachymiáková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
FC8029/KombiPred01: Sat 5. 10. 16:00–17:50 učebna 56, Sat 9. 11. 14:00–15:50 učebna 56, Sat 30. 11. 16:00–17:50 učebna 56, Sat 14. 12. 10:00–11:50 učebna 56, L. Prokeš, N. Straková, J. Válek
FC8029/PrezPred01: Thu 11:00–12:50 laboratoř 84, L. Prokeš, P. Sládek, N. Straková, J. Válek
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s potenciálem moderních technologií ve vzdělávání, podpora kreativity, kritického myšlení a rozvoj digitální gramotnosti. Předmět se zaměřuje na fungování umělé inteligence (AI) a na možnosti využití AI ve výuce i mimo ni. Studenti si vyzkouší práci s AI na konkrétních aktivitách do výuky. Budou představeny různé AI nástroje s důrazem na aktuálně nejvyužívanější AI nástroj - chatbot. Studenti budou vedeni k hodnocení možností a limitů chatbotů, aby lépe porozuměli práci s nimi.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat fungování AI a způsoby využití AI technologií v různých nástrojích;
- zhodnotit možnosti a limity AI chatbotů;
- vytvořit přípravu na výuku pomocí AI;
- vytvořit, analyzovat, upravovat a uspořádat text s AI;
- vytvořit a upravovat administrativní texty, dopisy, maily, pozvánky s AI;
- používat AI k sebevzdělávání (překlad, shrnutí odborných textů, trénink dovedností, ...).
Syllabus (in Czech)
  • Digitální vzdělávání: základní pojmy a obecné uvedení do problematiky.
  • AI obecná znalost a fungování.
  • AI gramotnost: právní aspekty, limity, zneužití, dezinformace, deepfakes.
  • Chatboti: strukturované prompty pro učitele, zadávání úkolů pomocí AI, podpora projektových a badatelsky orientovaných metod, kreativní a kritické myšlení žáků pomocí AI.
  • Chatboti: práce s textem, pomoc s učitelskou administrativou, sebevzdělávání, projektování výuky.
  • Další AI nástroje pro pedagogickou praxi: generování obrázků, avatarů, zvuku.
Literature
    recommended literature
  • LANE, Dale. Strojové učení pro děti : projektově založený úvod do umělé inteligence. Translated by Jáchym Flídr. Vydání první. V Praze: Eva Nečasová, 2022, xxvi, 259. ISBN 9788011015206. info
    not specified
  • Shields, C. (2023). ChatGPT for Teachers and Students. Craig Shields.
  • Baker, P. (2023). ChatGPT For Dummies. Velká Británie: Wiley.
  • Sidorkin, A. M. (2024). Embracing Chatbots in Higher Education: The Use of Artificial Intelligence in Teaching, Administration, and Scholarship. Velká Británie: Taylor & Francis.
  • Sonne, S. (2024). The AI Chatbot for teachers. Halcyon Time.
Teaching methods (in Czech)
Výklad, diskuze, praktické ukázky, práce s PC
Assessment methods (in Czech)
Závěrečný projekt a vzájemná reflexe
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2024/FC8029