FJ2MP_DI3 Didaktika 3

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Předpoklady
Předmět je určen pro 2. ročník magisterského prezenčního dvouoborového studia oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předpoklad: FJ2MP_DI1, FJ2MP_DI2
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na formy nácviku výuky řečových dovedností v jazykové třídě. Po vymezení vztahu k jazykovým prostředkům je věnována pozornost jejich dílčím aspektům, typologii cvičení a různým prostředkům pro aktivizaci výuky. V průběhu tohoto semestru si studenti připravují prezentace na základě témat státní závěrečné zkoušky, kde mimo jiné navrhnou, jak by danou problematiku aplikovali ve výuce. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen: definovat řečové dovednosti; vysvětlit jejich vztah k jazykovým prostředkům; navrhnout příklady v metodických listech; aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Poslech s porozuměním: Typy poslechových cvičení. Fáze nácviku. 2. Čtení s porozuměním: Pojem, předmět a cíle čtení. Prediktabilita. Fáze nácviku. Cvičení. Druhy čtecích textů. 3. Ústní projev: Pojem a cíle. Nácvik. Překonávání obtíží. Typologie ústního projevu. Hodnocení a klasifikace. 4. Písemný projev: Pojem, fáze a metody nácviku. Oprava chyb a hodnocení. 5. RVP a ŠVP: návrh kurikulárních dokumentů pro francouzský jazyk na ZŠ.
Literatura
  • CHARLES, R., WILLIAME, Ch. La communication orale. 1. vyd. Paris : Nathan, 1994. 159 s. ISBN 2-09-176791-3.
  • CORNAIRE, C., RAYMOND, P. M. La production écrite. 1. vyd. Paris : CLE International, 1999. 145 s. ISBN 209-033-340-5.
  • CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangere et seconde. 1. vyd. Grenoble : PUG, 2003. 452 s. ISBN 2 7061 1082 1.
  • CUQ, J.-P. Dictionnaire didactique du français langue étrangere et seconde. Paris : CLE International, 2003. 303 s. ISBN 209-033972-1.
  • HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. 500 s.
  • PENDANX, M. Les activités d apprentissage. 1. vyd. Paris : Hachette, 1998. 192 s. ISBN 2-01-15-5098-X.
  • WEISS, F. Jouer, communiquer, apprendre. 1. vyd. Paris : Hachette, 2002. 127 s. ISBN 2-01- 1552-05-2.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení: kolokvium. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%). Seminární úkoly: Každý student, případně dvojice, si vybere jedno z témat (viz níže Informace učitel) a bude jej prezentovat v semináři. Většina témat se kryje s otázkami ke státní zkoušce z didaktiky francouzského jazyka, a proto se předpokládá, že studentům poslouží jako příprava. Data prezentací budou oznámena začátkem semináře.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Témata k prezentacím: 1. La didactique des langues étrangères et son rapport aux autres sciences de l’éducation : didactique générale, pédagogie, linguistique, psychologie, psycholinguistique, neurologie, etc. 2. Les activités ludiques en classe de langue : des exemples pour améliorer des compétences linguistiques et langagières. 3. Les documents généraux de l’enseignement/apprentissage des langues étrangères en Europe : Le cadre européen commun de références pour les langues. Le portfolio européen des langues. 4. La communication en classe de langue : Les types de communication. La langue maternelle et la langue étrangère. 5. La compétence de communication et ses composantes. 6. La compréhension orale : Les objectifs. L’écoute globale et détaillée. Les phases d’écoute. 7. La formation à l’apprentissage. Les stratégies d’apprentissage. La centration sur l’apprenant. 8. L’expression orale : Les stratégies d’enseignement. Les types de parole. 9. La culture et l’aspect interculturel dans l’enseignement/apprentissage de langues étrangères. 10. L’expression écrite : Les types de production. Les pratiques de classe. 11. La compréhension écrite : Les objectifs. Les types de lecture. Les phases de lecture. Le choix de texte. 12. La compétence sociolinguistique et socioculturelle dans l’enseignement/apprentissage d’une langue étrangère. 13. L’enseignement/apprentissage de la grammaire : La pédagogie de l’erreur. La conceptualisation grammaticale. La systématisation. La typologie d’exercices de fixation. 14. L’enseignement/apprentissage du lexique. Le rôle du lexique par rapport à la grammaire. Les types du lexique. La présentation du lexique. Les activités lexicales. 15. L'analyse d'une méthode de français pour les jeunes adolescents : La présentation générale. La structure. Les caractéristiques essentielles. La structure d'une unité. 16. L'analyse d'une méthode de français pour les grands adolescents : La présentation générale. La structure. Les caractéristiques essentielles. La structure d'une unité.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010.