FJ3DC_FRST Stylistika

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJ3DC_FRST/01: Pá 20. 3. 10:15–12:50 učebna 56, 14:50–17:25 učebna 56, M. Poučová, K. Sekvent
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je osvojení si základních znalostí z problematiky obecné stylistiky a stylisticky správného projevu. Kromě toho bude zvláštní pozornost věnována komparativním aspektům francouzského a českého jazyka se zaměřením na fonostylistiku a problematiku překladu. Podrobně budou rozebrány vybrané stylistické figury. Teoretické poznatky budou osvojeny formou cvičení.
Osnova
  • 1.Rétorika a stylistika: historie, vymezení pojmů, terminologie. 2. Styly, jazykové a mluvnické prostředky.3.Systémové srovnání dvou jazyků (francouzštiny a češtiny). Problematika překladu. 3.Fonostylistika. 4.Gramatika textu (textová koherence).5.Denotace, konotace v kontextu studovaných jazyků.6.Stylistické figury: srovnání, metafora, metonymie, synekdocha, antitéze, eufemizmus, litotes, pleonazmus, kalambur, anafora, gradace, elipsa…
Literatura
  • CHARAUDEAU, P. Grammaire du sens et de lexpression. Paíž: Hachette, 1992.
  • RADINA, O. Francouzština a eština, systémové srovnání dvou jazyk. Praha: SPN, 1976.
  • RONGERIE, A. Trouvez le mot juste. Paíž: Hatier, 1995.
  • PEYROUTET, C. Style et rhétorique. Paíž: Nathan, 1994.
  • ARÉNILA-BÉROS, A. Améliorez votre style I, II. Paíž: Hatier, 1996.
  • PEYROUTET, C. La pratique de lexpression écrite. Paíž: Nathan, 1991.
  • ŠABRŠULA, J. Problčmes de la stylistique comparée du français et du tchčque. Praha: UK, 1990.
  • KOKELBERG, J. Les techniques du style. Paíž: Nathan, 1991.
Výukové metody
Seminary.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích (70 %). Plnění průběžných úkolů. Závěrečný písemný test (min. úspěšnost 70 %).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/FJ3DC_FRST