FJMV_DLT Didaktika literárního textu

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FJMV_DLT/01: Čt 10. 11. 10:15–12:50 učebna 56, 14:50–17:25 učebna 5, Pá 11. 11. 10:15–12:50 učebna 56, 14:50–17:25 učebna 56, V. Bakešová, M. Poučová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Bude se realizovat jen, když se přihlásí 10 studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je rozdělen na dvě části – teoretickou a praktickou. Teoretická část se dotýká problematiky čtení v cizím jazyce, postavení literatury a literárního textu ve výuce cizích jazyků a faktorů ovlivňujících porozumění cizojazyčnému textu. V praktické části budou na základě vybraných ukázek literárních textů představeny různé aktivity s cílem rozvíjet komunikativní kompetenci žáků. Po absolvování tohoto kurzu student dokáže vybrat vhodné texty pro čtení s porozuměním, vypracovat metodické listy podávající návrhy pracovních postupů s vybranými ukázkami narativních textů francouzsky píšících autorů, aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • Lecture en classe de langue. Types et stratégies de lecture. Facteurs influençant la compréhension du texte littéraire: Compétence du lecteur. Lexique. Anticipation. Redondance. Phases de lecture: Préparation, Réception. Évaluation. Activités: Quatrième de couverture. Exercices d'appariement. Puzzles. Censure ou caviardage. Expansion. Lecture de l'extrait par séquences. De l'incipit et l'excipit à la lecture d'une nouvelle.
Literatura
  • Albert, M.-C., & Souchon, M. (2000). Les textes littéraires en classe de langue. Paris: Hachette.
  • Blondeau, N., Allouache, F., & Né, M.-F. (2004). La littérature progressive du français avec 600 activités. Paris: CLE International.
  • Fiévet, M. (2013). Littérature en classe de FLE. Paris: CLE International.
  • Kyloušková, H. (2007). Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  • Naturel, M. (1995). Pour la littérature, De l’extrait à l’œuvre. Paris: CLE International.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Aktivní účast (70%), seminární práce, prezentace.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Podrobné pokyny k průběhu a ukončení předmětu jsou ve studijních materiálech.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět se vyučuje blokově. Termíny budou stanoveny počátkem semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2016/FJMV_DLT