FJM_APJ Aktivizující prostředky v jazykové třídě

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Kyloušková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se s aktivizujícími prostředky k prohloubení jazykových a řečových kompetencí ve výuce francouzského jazyka. Budou představeny různá cvičení a didaktické hry, říkanky a písničky vhodné pro žáky základních škol. Každá skupina aktivizujících prostředků bude vždy uvedena krátkým teoretickým úvodem, kde se nastíní cíl a možnost použití. Následovat budou didaktické postupy pro práci ve výuce. Kromě představení již zpracovaných metodických listů budou studenti vedeni k samostatné tvůrčí práci a vytvoří si tak zásobárnu různých aktivit pro svou pedagogickou praxi. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Doplňovací cvičení. Textes lacunaires. 2. Zatrhávací cvičení. Mises en relations. 3. Testy výběrových odpovědí. Questionnaires choix multiples. 4. Třídění zpřeházených údajů. Lettres, mots, paragraphes et phrases en désordre. 5. Puzzle, Scrabble. 6. Tabulky. Tableaux. 7. Textové matrice. Matrices. 8. Reformulace a přepisy. Reformulations et réécritures. 9. Písničky. Chansons pour enfants.
Literatura
  • ARNAUD, M.-H. Fabriquer des exercices de francais. 1. vyd. Paris : Hachette, 1993. 192 s. ISBN 2-01020607-X.
  • GEFFROY-KONŠTACKÝ, D. Pour les apprenants actifs. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 1997. 62 s. ISBN 807-041-374-3.
  • GUIMBRETIERE, E. Paroles. 1. vyd. Paris : Didier/Hatier, 1992. 127 s. ISBN 2-278- 040995.
  • JACQUET, J., PENDANX, M. A juste titre. 1. vyd. Paris : Hachette, 1990. 96 s. ISBN 2-278-036-238.
  • PENDANX, M. Les activités d'apprentissage en classe de langue. 1. vyd. Paris : Hachette, 1998. 192 s. ISBN 201155-098-X.
  • WEISS, F. Jeux et activités communicatives dans la classe de langue. 2. vyd. Paris : Hachette, 2002. 127 s. ISBN 15-5205-8.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%).
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010.