FRN031 Didaktika profesního jazyka I

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
12 hodin konzultací. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Hana Delalande (cvičící)
Mgr. Helena Hradílková (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (cvičící)
Olena Poddenezhna, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (cvičící)
Bc. Klára Jelínková (pomocník)
doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (30,00 %), Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (30,00 %), Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta (40,00 %)
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky výuky cizího jazyka v odborném vzdělávání. Zaměříme se na specifika profesně orientované výuky cizích jazyků a rozmanitost cílových skupin. Ukážeme si důležité aspekty výuky cizího jazyka v odborném vzdělávání, které budeme ilustrovat praktickými příklady. Seznámíme se s relevantními strategickými a kurikulárními dokumenty.
Výstupy z učení
Absolvent/absolventka dokáže:
- analyzovat situaci výuky/učení se jazyka/jazykům v profesním kontextu (potřeby, cíle, omezení, náklady),
- sestavit program přizpůsobený tomuto výukovému kontextu,
- orientovat se v evropských strategických dokumentech a národních kurikulárních dokumentech pro jazykové vzdělávání.

Osnova
  • Specifika profesně orientované výuky cizího jazyka:
  • cílová skupina a její potřeby (heterogenita), motivace a cíle,
  • organizační zabezpečení (velikost skupiny, frekvence výuky),
  • materiální zabezpečení výuky (učební materiály),
  • role učitele a kompetence odborného jazyka.
  • Plánování a vedení profesní jazykové výuky:
  • inovativní metody a formy profesní jazykové výuky (motivační a aktivizační metody, projektová výuka, CLIL, mediace aj.)
  • specifika prezenční a online výuky.

Výukové metody
Prezentace vyučujícího, diskuze, analýza dokumentů a výukových situací, individuální a skupinová práce.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích a samostudium s oporou IS-interaktivní osnovy.
Kolokvium - skupinový úkol: zadání konkrétní cílové skupiny a výukového kontextu, následná analýza, navržení plánu výuky a jeho prezentace v plénu, zpětná vazba.

Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/FRN031