FY2MP_AKT Aktuální problémy přírodovědné výuky

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/1. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FY2MP_AKT/01: St 13:55–14:40 laboratoř 85, E. Trnová
Předpoklady
Fy2MP_VPX1 Výuková praxe 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání vědomostí a krystalizace pedagogických praktických dovedností nutných pro přírodovědnou výuku. Obsah předmětu bude aktuálně reagovat na inovační trendy ve školství (změna vzdělávacích standardů, vývoj výukových technologií apod.). Studenty budou do značné míry rozhodovat o obsahu předmětu. Metoda práce je pomocí workshopů. Předmět bude těsně svázán se školskou praxí a přechodem do vlastní učitelské profese. Předmět bude nabízen i studentům dalších přírodovědných oborů.
Osnova
  • 1. Dotazníkové zjištění zájmových okruhů.
  • 2. Workshopy na témata jako:
  • 2.1 Kázeň žáků v přírodovědné výuce.
  • 2.2 Nákup, ošetřování a inventarizace školních pomůcek.
  • 2.3 Přírodovědný kabinet.
  • 2.4 Terénní výuka.
  • 2.5 Odborná přírodovědná učebna.
  • 2.6 Bezpečnost práce v přírodovědné laboratoři.
  • 2.7 Přírodovědné soutěže a olympiády.
  • 2.8 Další vzdělávání přírodovědného učitele.
  • 2.9 Zákonné normy pro přírodovědnou výuku.
  • 2.10 Hodnocení a klasifikace v přírodovědné výuce.
  • 2.11 Spolupráce s přírodovědnými a nepřírodovědnými učiteli ve sboru.
  • 2.12 Syndrom vyhoření přírodovědného učitele.
Literatura
  • NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ, Jan ŠŤÁVA a Josef TRNA. Fyzikální a matematická olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů. In Dimenze pedagogické práce s nadanými žáky. 2007. ISBN 978-80-7392-004-3. info
  • TRNA, Josef. PCK a didaktika fyziky. In 50let didaktiky fyziky v ČR. Olomouc: JČMF, Pedagogická fakulta MU, Přírodovědecká fakulta UP, 2007, s. 27-34. ISBN 978-80-244-1786-8. info
Výukové metody
cvičení s diskusí
Metody hodnocení
kolokvium; domácí projekt a diskuse o něm
Informace učitele
Kromě doporučené literatury je vhodné prostudovat:Aktuální školské dokumenty. Internetové stránky o přírodovědném vzdělávání. Školská dokumentace (programy, metodické materiály atd.).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.