FY2MP_ENVI Environmental Physics for Future Teachers

Faculty of Education
Spring 2014
Extent and Intensity
0/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Bc. Lucie Viková
Supplier department: Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Timetable
Tue 13:00–14:40 laboratoř 80
Prerequisites
It is assumed the basic physical and educational training and orientation in the ecology and the ability to work with literature.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Main objectives can be summarized as follows:
Introduction of basic concepts of EV and global problems of mankind. The status of environmental education in schools and extracurricular education. Physical aspects of EV and the possibility of blending into the physics of the EV as a subject. Practical work in school, laboratory and field / measurement of basic physical environmental factors, measurements   RES, simulation games /
Syllabus
  • 1.Basic terms of Environmental Physics and the possibility of teachers in this area.
  • 2.Global problems of mankind and tools for their exploration
  • 3.Physical instruments in environmental science.
  • 4.Educational programs for EV and learning equipment for it.
  • 5.Environmental legislation - level of indicators
  • 6.Action games, projects and measurement in EV
Literature
    recommended literature
  • ČINČERA, Jan. Práce s hrou : pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada. 115 s. ISBN 9788024719740. 2007. URL info
  • CAHA, Milan, Jan ČINČERA and Jan NEUMAN. Hry do kapsy : sociální a ekologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Jan Smolík. Vyd. 1. Praha: Portál. [98] s. ISBN 8071789097. 2004. info
  • KOHÁK, Erazim. Svoboda, svědomí, soužití :kapitoly z mezilidské etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. ii, 214. ISBN 9788086429359. 2010. info
  • KOHÁK, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 203 s. ISBN 80-85850-63-X. 1998. info
  • LOVELOCK, James. Gaia : živoucí planeta. Translated by Anton Markoš. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. 221 s. ISBN 8020404368. 1994. info
    not specified
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno. 205 s. ISBN 80-902954-0-1. 2000. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM. 467 s. ISBN 9788021434981. 2008. info
  • COMBY, Bruno. Environmentalisté pro jadernou energii. Edited by Patrick Moore - James Lovelock, Translated by Jana Novotná - Miloš N. Praha: Pragma. 321 s. ISBN 9788073490423. 2007. info
  • Hry a výchova k trvale udržitelnému rozvoji : sborník simulačních her e environmentální tématikou. Edited by Christ Church - Jan Činčera - Milan Caha - Jiří Kulich. Vyd. 1. Praha: Brontosaurus. 75 s. 1996. info
  • BERÁNEK, Josef. Jan Sokol : nebát se a nekrást. Vyd. 1. Praha: Portál. 183 s. ISBN 8071788198. 2003. info
  • BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí :učebnice pro střední školy. 2., přeprac. vyd. Praha: INFORMATORIUM. 169 s. ISBN 80-86073-52-1. 1999. info
  • BARTOŠ, Michal and Václav BĚLOHRADSKÝ. Krajinou pochybností : [sborník úvah z Ekologických dnů Olomouc v letech 2005 a 2006]. Edited by Tomáš Škrdlant. 1. vyd. Nymburk: O.P.S. 295 s. ISBN 9788090377349. 2007. info
  • GORE, Al. Nepříjemná pravda : naše planeta v ohrožení - globální oteplování a co s ním můžeme udělat. Translated by Jitka Fialová. 1. vyd. Praha: Argo. 325 s. ISBN 9788072038688. 2007. info
Bookmarks
https://is.muni.cz/ln/tag/PedF:FY2MP_ENVI!
Teaching methods
experimental activities, class discussion, presentations by professionals in this discipline
Assessment methods
Point range:(evaluated, in particular, kept!), min.50points
1, the participation of class discussion survey 3points
2, written test - can be obtained at the maximum 10pts
3, Individual work 5-15pts/ timely / 2-10 / other / Options: a simulation game, worksheet, project or other activity - at least for 1hour, reviews, research Older ideas: http://amper.ped.muni.cz/   svobodka / EkoEnviHry /
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
General note: v rámci předmětu se koná obvykle i vícedenní exkurze.
Teacher's information
https://sites.google.com/site/modulfyzika/home/ka2-klima-a-kolobehy-latek
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2014/FY2MP_ENVI