GPm004 Didaktika galerijní pedagogiky 2 – metodika a praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Búciová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Magda Strouhalová (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 13:00–13:50 ateliér 18A
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodikou galerijní pedagogiky. Na jednotlivých příkladech z praxe bude demonstrované, jak se program pro jednotlivé cílové skupiny tvoří, jaká jsou jeho specifika a jaká jsou úskalí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v metodologii galerijní pedagogiky;
- vypracovat scénáře animačního programu pro jednotlivé cílové skupiny;
- navrhnout a vytvořit pracovní nebo tvořivé listy;
Osnova
  • - Úvodní hodina – seznámení se s náplní předmětu, požadavky k úspěšnému ukončení předmětu, metodika galerijní pedagogiky, sestavení metodiky – tvorba programu;
  • - Animační programy x fungování školy, návaznost na RVP (mezipředmětové vazby, klíčové kompetence, průřezová témata) různé metody práce se skupinou (aktivizující otázky, skupinová práce, reakce na žáky apod.);
  • - Pomůcky při animaci – pracovní listy, tvořivé listy, aktivní knížky, dětské katalogy, komplexní sady apod.);
  • - Metodická tvorba animačního programu pro předškolní děti, specifikace práce s předškolními dětmi, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu pro I. stupeň ZŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu pro II. stupeň ZŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu pro SŠ, ZUŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu seniory, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba programů pro rodiče s dětmi, letní ateliéry (příměstské tábory), kroužky apod., specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Závěrečná hodina – Návštěva galerijní instituce – realizace ukázkového programu pro danou cílovou skupinu, praktické ukázky práce s uměleckými díly, reflexe, sebereflexe;
Literatura
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-802-4430-034.
  • Tickle, L. (2003). Researching Visual Arts Education in Museums and Galleries: An International reader. Klewer Academic Publishers.
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004, 264 s. ISBN 80-731-5090-5.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. Monografie (Univerzita Palackého). ISBN 978-802-4430-348.
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. 1. vyd. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 s. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
Výukové metody
- diskuse, samostatná práce, skupinová práce, vysvětlování
Metody hodnocení
- aktivní účast ve výuce (100%)
- průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech
- ukázková realizace animačního programu v galerii
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.