GPm004 Didactics of gallery pedagogy 2 - methodology and practice

Faculty of Education
Spring 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Olga Búciová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Magda Strouhalová (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education
Timetable
Tue 13:00–13:50 ateliér 18A
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodikou galerijní pedagogiky. Na jednotlivých příkladech z praxe bude demonstrované, jak se program pro jednotlivé cílové skupiny tvoří, jaká jsou jeho specifika a jaká jsou úskalí.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v metodologii galerijní pedagogiky;
- vypracovat scénáře animačního programu pro jednotlivé cílové skupiny;
- navrhnout a vytvořit pracovní nebo tvořivé listy;
Syllabus (in Czech)
  • - Úvodní hodina – seznámení se s náplní předmětu, požadavky k úspěšnému ukončení předmětu, metodika galerijní pedagogiky, sestavení metodiky – tvorba programu;
  • - Animační programy x fungování školy, návaznost na RVP (mezipředmětové vazby, klíčové kompetence, průřezová témata) různé metody práce se skupinou (aktivizující otázky, skupinová práce, reakce na žáky apod.);
  • - Pomůcky při animaci – pracovní listy, tvořivé listy, aktivní knížky, dětské katalogy, komplexní sady apod.);
  • - Metodická tvorba animačního programu pro předškolní děti, specifikace práce s předškolními dětmi, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu pro I. stupeň ZŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu pro II. stupeň ZŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu pro SŠ, ZUŠ, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba animačního programu seniory, specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Metodická tvorba programů pro rodiče s dětmi, letní ateliéry (příměstské tábory), kroužky apod., specifikace práce s touto věkovou skupinou, reálná ukázka, diskuze;
  • - Závěrečná hodina – Návštěva galerijní instituce – realizace ukázkového programu pro danou cílovou skupinu, praktické ukázky práce s uměleckými díly, reflexe, sebereflexe;
Literature
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-802-4430-034.
  • Tickle, L. (2003). Researching Visual Arts Education in Museums and Galleries: An International reader. Klewer Academic Publishers.
  • JŮVA, Vladimír. Dětské muzeum: edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004, 264 s. ISBN 80-731-5090-5.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. Monografie (Univerzita Palackého). ISBN 978-802-4430-348.
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna (Artistic workshop). 1st ed. Praha: Triton, Nakladatelství MU, 2005, 290 pp. Spisy Pedagogické fakulty MU č. 96. ISBN 80-7254-705-4. info
Teaching methods (in Czech)
- diskuse, samostatná práce, skupinová práce, vysvětlování
Assessment methods (in Czech)
- aktivní účast ve výuce (100%)
- průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech
- ukázková realizace animačního programu v galerii
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2019, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/GPm004