HV028 Instrument playing 3

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Jiří Klecker, DiS. (seminar tutor)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. et Mgr. BcA. Bc. Lenka Kučerová, DiS., Ph.D. et Ph.D., MBA, LL.M. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
HV028/01: Wed 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, except Wed 26. 10., J. Kučerová
HV028/02: Mon 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, except Mon 24. 10., J. Kučerová
HV028/03: Mon 14:00–14:50 kancelář vyučujícího, except Mon 24. 10., J. Kučerová
HV028/04: Tue 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, except Tue 25. 10., J. Kučerová
HV028/05: Thu 8:00–8:50 kancelář vyučujícího, except Thu 27. 10., L. Kučerová
HV028/06: Tue 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, except Tue 25. 10., L. Kučerová
HV028/07: Wed 12:00–12:50 kancelář vyučujícího, except Wed 26. 10., L. Kučerová
HV028/08: Wed 14:00–14:50 kancelář vyučujícího, except Wed 26. 10., P. Hala
HV028/09: Mon 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, except Mon 24. 10., P. Hala
HV028/10: Thu 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, except Thu 27. 10., J. Klecker
HV028/11: Thu 11:00–11:50 kancelář vyučujícího, except Thu 27. 10., J. Klecker
Prerequisites (in Czech)
HV027 Instrument Playing 2
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is to develop students the ability to stylize the accompaniment of folk or faux songs with chord symbols in a way that corresponds with the character of the melodic line and features the song. From the beginning, emphasis is placed on the fact that one and the same melody it is possible to accompany in a different way. The aim is that the student can play two piano pieces of his own choice and in accordance with his technical level.
Learning outcomes
The aim of the course is to develop students the ability to stylize the accompaniment of folk or faux songs with chord symbols in a way that corresponds with the character of the melodic line and features the song. Student can play two piano pices of his own choice and in accordance with his technical level.
Syllabus
  • 1. – 2. Retaining songs for tonal songs method 3. The first concert composition 4. The use of over tonal dominants in accompanied by folk songs 5. The second concert composition 6. Accompaniment to folk song no. 1 – 3 7. Accomp. to folk song no. 4 – 5 8. Accomp. to folk song no. 6 – 8 9. Accomp. to folk song no. 9 – 11 10. Accomp. to folk song no 12 – 15 11. Accomp. to folk song no. 16 – 18 12. Accomp. to folk song no 19 – 20
Literature
  • KUČEROVÁ, Judita. Lidová píseň v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. I. díl. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, 108 pp. ISBN 978-80-210-4719-8. info
  • KUČEROVÁ, Judita. Lidová píseň v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. II. díl. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, 282 pp. ISBN 978-80-210-4720-4. info
  • ŠIMONKOVÁ, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SNP, 1986. 125 s.
  • POPOVIČ, M. Teoretické aspekty klavírní improvizace (doprovod lidové písně). 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1994. ISBN 80-7044-082-1
  • TROJAN, J. Moravská lidová píseň. Melodika, harmonika. Praha: Supraphon, 1980. 222 s. ŠIMONKOVÁ, D. Desatero nezbytností klavíristy. Praha: SNP, 1986. 125 s. POPOVIČ, M. Teoretické aspekty klavírní improvizace (doprovod lidové písně). 1. vyd. Ústí nad La
  • TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 1. vyd. Praha: HAMU, 1996. ISBN 80-85883-10-4
  • PHILIPP, Günter. Klavier, Klavierspiel, Improvisation: Unterricht, Übung, Interpretation, Pedal, Akustik und anderes. 1. Aufl. Leipzig: Deutscher Verlag für Musik, c1984.
  • HAYNES, Bruce. The end of early music: a period performer's history of music for the twenty-first century. Oxford: Oxford University, 2007. ISBN 978-0-19-518987-2.
  • TROJAN, Jan. Nové národní písně Františka Bartoše (1882) : faksimile výbraných zápisů s komentáři. Zlín: Studijně-dokumentační středisko Františka Bartoše Muzea jihovýchodní Moravy, 1996, 151 s. info
  • Český zpěvník : 500 lidových písní českých, moravských a slezských. Edited by Karel Plicka. V Praze: Družstevní práce, 1940, 385 stran. info
Teaching methods
Practical exercises.
Assessment methods
Credit. Lectures, drills, homeworks. The student plays the studied piano pieces and the prepared accompaniments of 20 folk or artificial songs with transpositions (any overhead and lower second and third). Homeworks. Duty to attend the classwork.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/HV028