HV1MP_DI3 Didactics of Music Education 3

Faculty of Education
Autumn 2014
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Department of Music – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Blanka Knopová, CSc.
Supplier department: Department of Music – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Metodology of Music Education: Seminar in Music methodology concentrate mainly on practical examples of functioning activites demonstated use of authentic material. The course ephasises preparation in subject theory;joint seminars are based on practice. Orff instruments - practical mastering. Listening - active form, projects.
Syllabus
  • Instrumental activities - game to easily manageable tools rhythmic percussion and melodic percussion - basic knowledge of musical forms - creating scores Credit requirements to: - knowledge of the game on the instrument Orffova armamentarium - 5-treatment scores with   rhythmic percussion and melodic percussion Listening activities: - basic means of musical expression - the active form of listening - integrative concept - methodology listening Literature: Sedlák, F.: Didaktika Hv 1, SPN, Praha 1985 Jurkovič, P.: Instrumentální soubor na ZŠ, SPN, Praha 1988 Jurkovič, P.: Hádání, Editio Supraphon, Praha 1982 Jurkovič, P.: Podpísničky s doprovodem dětských nástrojů, Editio Supraphon, Praha 1981 Eben, P. - Hurník,I.: Česká Orffova škola, díl 1-3, Editio Supraphon Praha - Bratislava, 1969
Literature
  • Jurkovič, Pavel.Instrumentální soubory na základní škole
  • Jurkovič, Pavel.Živá hudba minulosti ve škole. MUZIKSERVIS. ISBN 80-86233-0703
  • KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ (Music and movement activities in music education at primary and secondary school). 1st ed. MU Brno: Ondrášková Karla, 2005, 48 pp. Pořadové číslo 4266/Pd-45/05-17/99. ISBN 80-210-3911-6. info
  • HERDEN, Jaroslav and Josef ŘÍHA. Hej, pane datlenové písničky pro hudební výchovu a školní sbory : zpíváme s YAMAHOU. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 35 s. +. ISBN 80-7290-010-2. info
  • HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč :o poslechu ve škole i doma : metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 89 s. ISBN 80-7183-126-3. info
  • HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme :posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia, 1997, 210 s. ISBN 80-7183-087-9. info
  • HERDEN, Jaroslav. Sémantický rozbor :čítanka příkladů. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 218 s. ISBN 80-86039-42-0. info
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v 1.-5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 68 s. ISBN 8021006366. info
Teaching methods
Theoretical and practical training procedures for learning to play instruments and OI at work listening to composition. Individual training: - working 5- scores using rhythmic and melodic instruments, percussion - canon, rondo, variations (in the form of tools OI) Listening Activities: project aimed at implementing listening in an hour.
Assessment methods
Seminar Oral examen and practical test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Určeno pro studenty Učitelství pro 1. stupeň ZŠ - specializace Hv.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2014/HV1MP_DI3