IAJk01 Fonetika a fonologie 1A - AJ

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Irena Headlandová Kalischová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Hůlková, Ph.D. (cvičící), Mgr. Tereza Talavašková (zástupce)
Mgr. Veronika Stanislavová (cvičící)
Mgr. Tereza Talavašková (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Gabriela Oaklandová
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IAJk01/01: Pá 9. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 16. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 23. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 30. 10. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 6. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 13. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 20. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 27. 11. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 4. 12. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 11. 12. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 18. 12. 8:00–9:50 učebna 64, Pá 8. 1. 8:00–9:50 učebna 64, I. Hůlková
IAJk01/02: Pá 9. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 16. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 23. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 30. 10. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 6. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 13. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 20. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 27. 11. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 4. 12. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 11. 12. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 18. 12. 8:00–9:50 učebna 63, Pá 8. 1. 8:00–9:50 učebna 63, I. Hůlková
Předpoklady
NOW ( IAJk02 Jazyková cvičení 1A - AJ )||( IAJk02 Jazyková cvičení 1A - AJ )
B1 according to SERRJ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Students will be able to transcribe basic words and phrases, to read from transcription and pronounce sounds in a native-like way. Students are also trained to transcribe heard and seen text (i.e., transcription from a written text as well as dictation), and to enhance their ability to transfer our classroom materials to the primary school environment. Learning how "to practise self-study" is a crucial part of this course. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Výstupy z učení
The student will be able to 1. pronounce all 44 phonemes in British English correctly and describe how they are produced;
2. distinguish between Czech and English phonemes and explain the main differences between them;
3. use phonemic transcription in the following ways: transcription from dictation, transcription from a written text and reading from transcription;
4. put theory regarding the correct pronunciation into practice when teaching English to young learners.
Osnova
  • 1. Vowels
  • 2. Consonants
  • 3. Diphthongs
  • 4. Aspiration
  • 5. Lenis x Fortis
  • 6. Reading Poems/Nursery Rhymes
  • 7. How to transfer our classroom materials to the primary school environment
Literatura
    povinná literatura
  • ASHTON, Helen a Sarah SHEPHERD. Work on your accent. First edition. London: Collins, 2012, iii, 151. ISBN 9780007462919. info
  • BAKER, Ann. Ship or sheep? : an intermediate pronunciation course. Illustrated by Leslie Marshall. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1981, v, 168. ISBN 052128354X. info
  • ROACH, Peter. English phonetics and phonology : a practical course. Fourth edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, xi, 231. ISBN 9780521888820. info
    doporučená literatura
  • HANCOCK, Mark. English Pronunciation In Use: Intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-00185-4. info
  • WELLS, J. C. Longman pronunciation dictionary. 1st ed. Harlow: Longman, 1990, xxviii, 80. ISBN 0582964113. info
  • GRAHAM, Carolyn. Jazz chants for children. Illustrated by Anna Veltfort. Oxford: Oxford University Press, 1979, xi, 84. ISBN 0195024966. info
    neurčeno
  • OAKLANDOVÁ, Gabriela. A workbook of English pronunciation for teachers. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 60 s. ISBN 8021035188. info
  • VAUGHAN-REES, Michael. Test your pronunciation. Essex: Penguin English, 2002, 90 s. ISBN 058246904X. info
Výukové metody
Pairwork and group work, homestudy, drills, individual projects, one-to-one consultations, observations.
Metody hodnocení
Requirements: Oral and written credit test (70% pass mark). Active participation includes: a midterm one-to-one consultation (optional); homework throughout the semester; teaching practice task - how to introduce phonemes to lower primary pupils
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2447
The framework of the course is based on individual handouts/worksheets which are available for each lesson in the e-learning course at moodlinka.ped.muni.cz. These handouts are to be printed out and brought along to class, where they will be worked with. You can also purchase all the handouts/worksheets mentioned above as a spiral bound booklet – size A4 at Mr. Liška’s Copy Centre at 13 Křížová Street, just round the corner from the Faculty (9 Poříčí) and opposite the tram stop Poříčí (next to a shoe shop), check http://www.kcliska.sweb.cz/oteviracidoba.php.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.