IBIp01 Integrovaný přírodovědný a společenskovědní základ 2 - se zaměřením na živou přírodu

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta (15,00 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (75,00 %), Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta (10,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIp01/01: Čt 12:00–13:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová
IBIp01/03: Po 12:00–13:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová
IBIp01/04: Po 8:00–9:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová
IBIp01/05: Čt 14:00–15:50 učebna 2, T. Češková, I. Frýzová
Předpoklady
IFCp01 Integrovaný přírodovědný a společenskovědní základ 1 – se zaměřením na neživou přírodu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a společnosti a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- Určit faktory ovlivňující život na Zemi
- Vyjmenovat jednotlivé meteorologické prvky a vysvětlit jejich vliv na po počasí a podnebí
- Charakterizovat jednotlivé zonální biomy světa a porovnat rozdíly na úrovni abiotické i biotické
- Rozlišit skupiny chemických látek v živých organismech a vyjmenovat funkce těchto skupin látek u živých organismů
- Vyjmenovat vlastnosti živých organismů, porovnat tyto vlastnosti u jednotlivých skupin organismů a uvádět příklady adaptačních mechanismů vybraných skupin organismů
- Určit, popsat a zařadit vybrané druhy živočichů a rostlin v rámci taxonomického třídění
- Charakterizovat modelové ekosystémy v ČR včetně modelových zástupců organismů těchto ekosystému
- Uvádět příklady územní a druhové ochrany v ČR včetně vlivu daného stupně ochrany na další využití těchto lokalit člověkem
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Osnova
  • Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
  • 1. Povrch ČR a Evropy
  • 2. Meteorologie, počasí a předpovídání počasí
  • 3. Klimatologie, podnebí a vliv abiotických faktorů na podnebí daného místa
  • 4. Zonální biomy světa a adaptace organismů na podmínky jednotlivých biomů
  • 5. Chemické složení živých organismů
  • 6. Chemické děje v živých organismech
  • 7. Vlastnosti živých organismů (výměna látek, potravní vztahy)
  • 8. Vlastnosti živých organismů (rozmnožování, růst a vývoj)
  • 9. Morfologie rostlin a systematické třídění rostlin
  • 10. Poznávání a třídění (vybraných) bezobratlých živočichů včetně jejich ekologie
  • 11. Poznávání a třídění (vybraných) obratlovců včetně jejich ekologie
  • 12. Biodiverzita, ochrana přírody územní a druhová
Literatura
Výukové metody
teoretická příprava + praktická cvičení, výuka v přírodovědném muzeu
Metody hodnocení
písemný test - část odborná + část poznávací (poznávání živočichů)
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.