PdF:IBIp01 Integrovaný přírodovědný zákla - Informace o předmětu
IBIp01 Integrovaný přírodovědný základ 2
Pedagogická fakultajaro 2024
Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Horký (pomocník) - Garance
- Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta (12,50 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (87,50 %) - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Cíle předmětu
- Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a společnosti a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- Určit faktory ovlivňující život na Zemi
- Vyjmenovat jednotlivé meteorologické prvky a vysvětlit jejich vliv na po počasí a podnebí
- Charakterizovat jednotlivé zonální biomy světa a porovnat rozdíly na úrovni abiotické i biotické
- Rozlišit skupiny chemických látek v živých organismech a vyjmenovat funkce těchto skupin látek u živých organismů
- Vyjmenovat vlastnosti živých organismů, porovnat tyto vlastnosti u jednotlivých skupin organismů a uvádět příklady adaptačních mechanismů vybraných skupin organismů
- Určit, popsat a zařadit vybrané druhy živočichů a rostlin v rámci taxonomického třídění
- Charakterizovat modelové ekosystémy v ČR včetně modelových zástupců organismů těchto ekosystému
- Uvádět příklady územní a druhové ochrany v ČR včetně vlivu daného stupně ochrany na další využití těchto lokalit člověkem
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska. - Osnova
- Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
- 1. Povrch ČR a Evropy
- 2. Meteorologie, počasí a předpovídání počasí
- 3. Klimatologie, podnebí a vliv abiotických faktorů na podnebí daného místa
- 4. Zonální biomy světa a adaptace organismů na podmínky jednotlivých biomů
- 5. Chemické složení živých organismů
- 6. Chemické děje v živých organismech
- 7. Vlastnosti živých organismů (výměna látek, potravní vztahy)
- 8. Vlastnosti živých organismů (rozmnožování, růst a vývoj)
- 9. Morfologie rostlin a systematické třídění rostlin
- 10. Poznávání a třídění (vybraných) bezobratlých živočichů včetně jejich ekologie
- 11. Poznávání a třídění (vybraných) obratlovců včetně jejich ekologie
- 12. Biodiverzita, ochrana přírody územní a druhová
- Literatura
- doporučená literatura
- SVATOŇOVÁ, Hana, Irena PLUCKOVÁ, Eduard HOFMANN, Jaromír KOLEJKA, Libor LNĚNIČKA, Darina MÍSAŘOVÁ, Vladislav NAVRÁTIL, Aleš RUDA, Boris RYCHNOVSKÝ a Jindřiška SVOBODOVÁ. Integrovaná přírodověda 4 - Počasí a podnebí. Online. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2011. 86 s. ISBN 978-80-210-5545-2. [citováno 2024-04-23] URL info
- neurčeno
- BÁRTA, František. Krajina v České republice. Online. Edited by Jan Němec - František Pojer. Praha: Consult, 2007. 399 s. ISBN 9788090348233. [citováno 2024-04-23] info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Online. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. 118 s. ISBN 8086473724. [citováno 2024-04-23] info
- Nový přehled biologie. Online. Edited by Stanislav Rosypal. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003. 797 s. ISBN 978-80-86960-23-4. [citováno 2024-04-23] info
- PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). Online. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. 131 s. ISBN 80-7082-636-3. [citováno 2024-04-23] info
- Výukové metody
- teoretická příprava + praktická cvičení, výuka v přírodovědném muzeu
- Metody hodnocení
- písemný test - část odborná + část poznávací (poznávání živočichů)
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IBIp01