IBIp01 Integrovaný přírodovědný základ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Horký (pomocník)
Garance
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta (12,50 %), Katedra biologie – Pedagogická fakulta (87,50 %)
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům mezioborový pohled na témata o přírodě a společnosti a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- Určit faktory ovlivňující život na Zemi
- Vyjmenovat jednotlivé meteorologické prvky a vysvětlit jejich vliv na po počasí a podnebí
- Charakterizovat jednotlivé zonální biomy světa a porovnat rozdíly na úrovni abiotické i biotické
- Rozlišit skupiny chemických látek v živých organismech a vyjmenovat funkce těchto skupin látek u živých organismů
- Vyjmenovat vlastnosti živých organismů, porovnat tyto vlastnosti u jednotlivých skupin organismů a uvádět příklady adaptačních mechanismů vybraných skupin organismů
- Určit, popsat a zařadit vybrané druhy živočichů a rostlin v rámci taxonomického třídění
- Charakterizovat modelové ekosystémy v ČR včetně modelových zástupců organismů těchto ekosystému
- Uvádět příklady územní a druhové ochrany v ČR včetně vlivu daného stupně ochrany na další využití těchto lokalit člověkem
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Osnova
  • Jedná se o praktická cvičení využívající aktivizující výukové metody, která jsou podporována originálními pracovními listy a e-learningovými studijními texty.
  • 1. Povrch ČR a Evropy
  • 2. Meteorologie, počasí a předpovídání počasí
  • 3. Klimatologie, podnebí a vliv abiotických faktorů na podnebí daného místa
  • 4. Zonální biomy světa a adaptace organismů na podmínky jednotlivých biomů
  • 5. Chemické složení živých organismů
  • 6. Chemické děje v živých organismech
  • 7. Vlastnosti živých organismů (výměna látek, potravní vztahy)
  • 8. Vlastnosti živých organismů (rozmnožování, růst a vývoj)
  • 9. Morfologie rostlin a systematické třídění rostlin
  • 10. Poznávání a třídění (vybraných) bezobratlých živočichů včetně jejich ekologie
  • 11. Poznávání a třídění (vybraných) obratlovců včetně jejich ekologie
  • 12. Biodiverzita, ochrana přírody územní a druhová
Literatura
    neurčeno
  • BÁRTA, František. Krajina v České republice. Online. Edited by Jan Němec - František Pojer. Praha: Consult, 2007. 399 s. ISBN 9788090348233. [citováno 2024-04-23] info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Online. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. 118 s. ISBN 8086473724. [citováno 2024-04-23] info
  • Nový přehled biologie. Online. Edited by Stanislav Rosypal. 1. vyd. Praha: Scientia, 2003. 797 s. ISBN 978-80-86960-23-4. [citováno 2024-04-23] info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). Online. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. 131 s. ISBN 80-7082-636-3. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
teoretická příprava + praktická cvičení, výuka v přírodovědném muzeu
Metody hodnocení
písemný test - část odborná + část poznávací (poznávání živočichů)
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.