IBIp02 Aplikace biologie 1 - zahrada jako edukační prostředí

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Alois Folta (pomocník)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIp02/01_A: Čt 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/01_B: Čt 8:00–9:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/02: Čt 10:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/03_A: Čt 12:00–13:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/03_B: Čt 12:00–13:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
IBIp02/04_Erasmus: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na aplikaci odborných přírodovědných znalostí do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• na konkrétních příkladech vysvětlit princip a význam základních přírodních dějů a systémů umožňujících život na Zemi;
• rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti biologie, ekologie a environmentalistiky,
• identifikovat a charakterizovat aktuální problémy životního prostředí České republiky a na globální úrovni,
• v rámci činnostního učení využívat přírodniny, přírodní a obnovitelné materiály jak k vyvozování nových konceptů, tak pro rozvoj kreativity, výtvarných dovedností a estetického vnímání,
• využívat venkovní prostředí jako prostředek a příležitost pro naplňování výchovně vzdělávacích cílů nejen přírodovědných předmětů
Osnova
  • 1. Základní přírodní děje a systémy umožňující život na Zemi
  • 2. Pokojové rostliny jako představitelé vybraných biomů
  • 3. Zelenina a její pěstování jako příklad životního cyklu jednoletých bylin
  • 4. Bylinky a okrasné jarní rostliny jako příklad životního cyklu vytrvalých bylin
  • 5. Aktuálních problémy životního prostředí České republiky
  • 6. Globální problémy životního prostředí – klimatická změna
  • 7. Ovocné dřeviny jako fenologický indikátor klimatických změn
  • 8. Polní plodiny – vliv zemědělství na krajinu
  • 9. Cíle a metody environmentálního vzdělávání
  • 10. Potenciál venkovního prostředí v kontextu environmentálního vzdělávání
  • 11. Praxe s výukou v zahradě – skupinové mikrovýstupy se žáky
  • 12. Přírodní materiály jako prostředek k rozvoji senzorického a estetického vnímání
Výukové metody
Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
Metody hodnocení
didaktický test
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.