IBIp07 Didaktika přírodovědných témat Člověk a jeho svět

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (cvičící)
Lucie Losmannová (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIp07/01: Po 13:00–14:50 učebna 2, kromě Po 24. 10., I. Frýzová, I. Plucková
IBIp07/02: St 16:00–17:50 učebna 2, kromě St 26. 10., I. Frýzová, I. Plucková
IBIp07/03: St 14:00–15:50 laboratoř 83, kromě St 26. 10., I. Frýzová, I. Plucková
IBIp07/04: Po 19. 9. 8:00–9:50 učebna 2, Po 26. 9. 8:00–9:50 učebna 2, Po 3. 10. 8:00–9:50 laboratoř 82, Po 10. 10. 8:00–9:50 učebna 2, Po 21. 11. 8:00–9:50 učebna 2, Po 28. 11. 8:00–9:50 laboratoř 82, Po 5. 12. 8:00–9:50 učebna 2, Po 12. 12. 8:00–9:50 laboratoř 82, I. Frýzová, I. Plucková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět využívá vybraných přírodovědných znalostí a dovedností studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o přírodě, především pak s nejčastějšími prekoncepty a miskoncepty, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a procesů. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených algoheuristických postupů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové
didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- transformovat vybrané přírodovědné obsahy do učiva s využitím adekvátních výukových metod, forem a prostředků
- identifikovat problémové oblasti učiva o přírodě, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů
- vhodnými diagnostickými nástroji ověřit prekoncepty, znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce
- kriticky posoudit a vhodně využít dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o přírodě a do výuky vybírat nebo připravovat takové
didaktické prostředky, které jsou oborově i didaktické správné - pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a procesů volit vhodné příklady a algoheuristické postupy
- ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální a fenologický
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Vesmír a sluneční soustava
  • 2. Měření přírodovědných veličin
  • 3. Energie, její získávání, přenos, spotřeba a šetření
  • 4. Geologie Země (minerály, horniny, půda)
  • 5. Vlastnosti látek, vody a vzduchu
  • 6. Vlastnosti živých organismů (fotosyntéza a dýchání)
  • 7. Biodiverzita (biomy světa)
  • 8. Společenství lesa, loky, pole, rybníku
  • 9. Ochrana přírody (územní i druhová)
  • 10. Rostliny – základní charakteristika, využití člověkem
  • 11. Živočichové – základní charakteristika, využití člověkem
  • 12. Environmentální problémy současnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • FRÝZOVÁ, Iva. Příroda : příručka učitele pro 5. ročník základní školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 89 s. ISBN 9788072389728. info
  • FRÝZOVÁ, Iva, Ladislav DVOŘÁK a Petra JŮZLOVÁ. Příroda 4 pro 4. ročník základní školy : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010, 144 s. Příručka učitele. ISBN 978-80-7238-933-9. info
    neurčeno
  • Wynne Harlen: The Teaching of Science in Primary Schools (2018), Taylor & Francis Ltd
  • TUNNICLIFFE, Sue Dale. Starting inquiry-based science in the early years : look, talk, think and do. New York: Routledge, 2016, 164 stran. ISBN 9781138778566. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 8086473376. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
Výukové metody
Teoretická příprava kombinovaná s nácvikem praktických dovedností.
Metody hodnocení
Veřejná prezentace didaktické transformace vybraného přírodovědného tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.