ICJ14 Didaktika literární výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student porozumí základním otázkám teorie oboru, vysvětlí zákonitosti procesu literární komunikace a recepce textu, základní aspekty literárněvýchovného procesu a didaktické interpretace, pozná širší spektrum metod a forem práce. Student dokáže tvořivě aplikovat v praxi základní spektrum přístupů, výukových metod a forem při rozvíjení čtenářství, interpretačních a kreativních dovedností žáků.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: - bude schopen vysvětlit zákonitosti procesu recepce uměleckého textu, - porozumí základním aspektům literárněvýchovného procesu a podobám didaktické interpretace; - získané obecné teoretické poznatky bude schopen aplikovat na podmínky 1. stupně ZŠ; - při přímé práci s literárními texty si osvojí schopnost adekvátního přístupu k literárním textům a dalším okruhům učiva předmětu; - je schopen kritického zhodnocení výukových materiálů i jejich vlastní tvorby.
Osnova
  • 1. Proces recepce literárního textu, literární komunikace, literárněvýchovný proces a jeho složky (činitelé vyučování literatuře). Čtenářská a literární gramotnost. 2. Čítanky jako základní učební prostředky, funkce čítanky. Mimočítanková četba. 3. Literární výchova v RVP ZV: cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů. ŠVP a Standardy základního vzdělávání. 4. Příprava učitele na hodinu literární výchovy a její složky (literárněvědná, pedagogicko-psychologická, metodická). Přípravná komplexní interpretace textu. 5. Literárněvýchovný proces a jeho fáze, funkce a podoby problémových otázek a úkolů při práci s texty, tvořivost v literární výchově. 6. Výukové metody v literární výchově, obecné metody kritického myšlení. 7.-12. Aplikace získaných poznatků při konkrétní práci s literárními texty různých žánrů. Příprava vyučovacích hodin, simulace výukových situací a jejich podrobná společná analýza a reflexe.
Literatura
    povinná literatura
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 116 s. ISBN 9788073940386. 2007. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2. přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 79 s. ISBN 8021038608. 2005. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita. 56 s. ISBN 8021033274. 2004. info
    neurčeno
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. 117 s. ISBN 9788073687298. 2009. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H. 157 stran. ISBN 8073190672. 2007. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. 179 s. ISBN 8086898016. 2004. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus. 106 stran. ISBN 8072381822. 2002. info
  • TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna. 111 s. ISBN 8071686824. 2000. info
  • TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Cerm. 22 s. ISBN 8072041118. 1999. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido. ISBN 80-85931-49-4. 1998. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář Metody: diskuse nad vybranými otázkami oboru, příprava metodických postupů, simulace výukových situací, reflexe
Metody hodnocení
Způsob ukončení předmětu: zkouška Požadavky na ukončení: zpracování podrobné studijní přípravy na hodinu literární výchovy ve vyšším ročníku primárního vzdělávání, diskuse nad prací - argumentace s oporou ve znalosti základní teorie
Další komentáře
Studijní materiály

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/ICJ14