ICJp13 Methodology of Czech Language Teaching 1

Faculty of Education
Autumn 2021
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Klára Březinová (lecturer)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Hana Křížová, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Petra Rozbořilová
Supplier department: Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
ICJp13/01: Tue 21. 9. to Tue 14. 12. Tue 12:00–13:50 učebna 64, K. Březinová, H. Křížová
ICJp13/02: Wed 22. 9. to Wed 15. 12. Wed 14:00–15:50 učebna 51, K. Březinová, H. Křížová
ICJp13/03: Tue 21. 9. to Tue 14. 12. Tue 10:00–11:50 učebna 72, K. Březinová, H. Křížová
Prerequisites
The students master the knowledge of phonetics and phonology, word-building, morphology and syntax, including the spelling/orthography.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
After completing the course, the student is able to define the didactics of the Czech language as a science, make the analysis, and show the relationship to other scientific disciplines. He or she is familiar with the objectives and tasks of language teaching, the concept of the subject in RVP ZV. He or she is well oriented in the Czech language textbooks for the first grade of Primary Schools and other teaching aids. He or she controls the latest methods and forms used in teaching. He or she understands the importance of the teacher’s personality not only in mother tongue teaching, but also in the teaching of national consciousness and national values, and he or she applies the principle of integrity. He or she leads the students to mastery of basic rules of the Czech orthography.
Learning outcomes
After finishing this course, the student will be able to: - apply the objectives and tasks of language teaching set out in the RVP ZV - apply the latest methods when preparing for a lesson of the Czech language, not only when discussing a new topic - appropriately link the individual components of the mother tongue (Czech language, communication and compositional education and literary education) and apply inter-subject relations - chose of create appropriate exercises and tasks for individual and age-related needs of pupils - write without grammar mistakes and stylistic deficiencies
Syllabus
  • 1. Types and structure of a teaching unit. 2. Preparation of a teacher for a lesson. 3. Versatile language analysis. 4. Working methods of a teacher. 5. Didactic principles. 6. Relation between teaching the language, composition and literature. 7. The Czech language textbooks for the primary school. 8. The Standards of the Czech language in the primary school. 9. Idioms and proverbs in the Czech language teaching and in the praxis. 10. Czech orthography.
Literature
    required literature
  • KLÍMOVÁ, Květoslava, Helena ANDERSOVÁ, Jitka ALTMANOVÁ, Kamila BALHAROVÁ, Jarmila SULOVSKÁ, Petr KOUBEK and Jana NEDVĚDOVÁ. Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání. 1st ed. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2015, 225 pp. ISBN 978-80-7481-145-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava and Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I (Czech in an Interesting and Communicative Way). 1st ed. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 pp. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • HAUSER, Přemysl, Květoslava KLÍMOVÁ, Helena KNESELOVÁ and Ivo MARTINEC. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 137 s. ISBN 9788021042445. info
  • KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
    recommended literature
  • HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ and Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy (The Dictionary of Linguistic Terminology to the Czech Language Textbooks for the primary and for the first classes of the secondary schools). 1st ed. Brno: Nová škola, 2001, 108 pp. ISBN 80-7289-032-8. info
  • ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce (Home as the Source of the Knowledge of the Mother Tongue). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999th ed. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, p. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Učitel českého jazyka (The Teacher of the Czech Language). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999th ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, p. 82-87. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování (State Upbringing Instruction of Style). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999th ed. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, p. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň (Educational texts in textbooks of Czech language for primary school.). spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. (Educatory txts in textboocs for 2nd level of primary school.). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
  • ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
    not specified
  • KNESELOVÁ, Helena and Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol (Texts to the Correction. For the Students of Czech Language Teaching at schools of all Levels). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 pp. ISBN 80-210-2540-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. (Patriotic Education in the Mother Tongue Teaching.). In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1st ed. Brno: PdF MU, 1999, p. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
Teaching methods
The teaching methods based on the operations of thought are used in teaching, particularly applications, analysis and synthesis. Controlled conversation, critical thinking, problem methods, written tests, and individual students’ works are used as additional methods.
Assessment methods
Seminary Cours. Ending: Credit. The type of the lesson: seminar The course is closed by a credit based on a written test. It is focused on the skills in looking up and correcting the spelling, morphological and syntactic mistakes in the text, and in being able to give reasons for the solution. These skills are trained in the seminar from its very beginning, later on in the form of an individual seminar paper (by means of assignments in the Information System)
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on completion of the course: Podmínkou získání zápočtu je splnění písemného testu.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2018, autumn 2020, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2021/ICJp13