ICJp14 Didaktika literární výchovy 2

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ICJp14/01: Po 17:00–17:50 učebna 54, kromě Po 24. 10., J. Zítková
ICJp14/02: Po 11:00–11:50 učebna 58, kromě Po 24. 10., J. Zítková
ICJp14/03: St 12:00–12:50 učebna 22, kromě St 26. 10., J. Zítková
ICJp14/04: Čt 15:00–15:50 učebna 6, kromě Čt 27. 10., J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student dokáže tvořivě aplikovat v praxi základní spektrum přístupů, výukových metod a forem při rozvíjení čtenářství, interpretačních a kreativních dovedností žáků.
Výstupy z učení
Student si při přímé práci s literárními texty osvojí schopnost adekvátního přístupu k literárním textům a dalším okruhům učiva předmětu. Student je schopen kritického zhodnocení výukových materiálů i jejich vlastní tvorby.
Osnova
  • 1. Přehled současných čítanek a dalších učebních materiálů. Koncepce čítanek, obsah. 2. Didaktická vybavenost čítanek, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. 3. Adaptace učebních materiálů na konkrétní vzdělávací strategii předmětu, koncipování vlastních učebních materiálů. 4. Přípravná (komplexní) interpretace textu jako východisko výuky. 5. Literárněvýchovná (didaktická) interpretace uměleckého textu - práce s poezií, práce s prozaickými žánry v hodinách literární výchovy (aplikace základních interpretačních metod). 6. Didaktická interpretace epického textu (ukázkový postup). 7. Didaktická interpretace lyrického textu (ukázkový postup) 8. Zvláštnosti práce s dramatickým, uměleckonaučným a naučným textem. Práce s informacemi a informačními zdroji. 9. Náplň a postupy realizace literárně estetických činností (ve vazbě na konkrétní texty) - činnosti reprodukční (reprodukce, dětský přednes, dialogizace, dramatizace), 10. Náplň a postupy realizace literárně estetických činností (ve vazbě na konkrétní texty) – činnosti produkční (tvořivé; prvky tvořivé dramatiky, tvořivá práce s literární postavou, kompozicí, prvky tvořivého psaní). 11. Práce s ilustrací v literární výchově; ilustrátoři dětských knih. 12. Časopisy pro děti - možnosti práce s nimi v literární výchově.
Literatura
    povinná literatura
  • TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. druhé, přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 79 s. ISBN 80-210-3860-8. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 56 s. ISBN 8021033274. info
    neurčeno
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru : od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Vydání první. Praha: Karolinum, 2014, 179 stran. ISBN 9788024626260. URL info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
  • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Vydání první. Jinočany: H & H, 2007, 157 stran. ISBN 8073190672. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha : o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 179 s. ISBN 8086898016. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
Výukové metody
Typ výuky: seminář Metody: přímá aktivní práce studentů s literárními texty a dalšími obsahy předmětu, diskuse nad odbornými otázkami předmětu
Metody hodnocení
Ukončení: zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy kombinovaného typu (pro 4. nebo 5. ročník). Podrobnější požadavky na strukturu přípravy zadány na začátku výuky. 2. Znalost teorie předmětu dle zadaných okruhů (zadány na začátku výuky). Součástí hodnocení zkoušky jsou obě části - písemná příprava na hodinu a vlastní ústní zkouška ověřující znalost teorie. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány v každém semestru ve Studijních materiálech v ISu, složka Učební materiály..
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.