IHVk12 Didaktika Hv 3

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVk12/01: Pá 9. 10. 13:00–14:50 učebna 21, Pá 13. 11. 13:00–14:50 učebna 21, Pá 8. 1. 13:00–14:50 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
IHVk11 Didaktika Hv 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Výstupy z učení
Student: se orientuje v problematice elementárních tvořivých činností ; rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování. Osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje či s poslechovou skladbou.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně-naukové činnosti. 6. Stavba hudebního vyučování pro žáky I. stupně ZŠ. 7. Zpracování projektu zaměřeného na rozvoj hudebních dovedností dětí s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.) – jeho realizace v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv - jednohlasá, vícehlasá píseň, kánon - doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí na I. stupni ZŠ. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1 – 3. Závěrečná zkouška se skládá z ústní části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu, aj.). b) 30 lidových písní (z toho 8 dvojhlasých) , 6 písní od Ladislava Němce a 6 umělých písní (pro I. stupeň): zpěv, hra na klavír – transpozice lidových písní do vedlejších tónin v rozmezí velké sekundy, dirigování, doplňkový doprovod k písním (rytmický, instrumentální či pohybový). c) Hra na flétnu – 15 lidových písní (C, G, D, F dur), 10 písní v úpravě pro začátečníky (tóny h¹, a¹, g¹, c²,d²). d) Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností žáků na I. stupni ZŠ. e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.