IHVk12 Didaktika Hv 3

Pedagogická fakulta
podzim 2022
Rozsah
0/1/0. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVk12/01: Pá 30. 9. 10:00–11:50 učebna 21, Pá 14. 10. 12:00–13:50 učebna 21, Pá 11. 11. 12:00–13:50 učebna 21
Předpoklady
IHVk11 Didaktika Hv 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou činností percepčních – sluchových a poslechových. Pozornost je věnována osvojení si základních hudebně-vyjadřovacích prostředků, které napomáhají porozumět hudebnímu sdělení, hudební formě a výběru vhodných skladeb pro danou věkovou skupinu.
Výstupy z učení
Student: se orientuje v problematice elementárních tvořívých činností; rozeznává druhy improvizace a umí je aplikovat v praxi, stejně tak i prvky elementárního komponování. Osvojí si činnosti hudebně-poslechové, které dovede v praxi propojit při práci s písní a poslechovou skladbou; orientuje se v základních hudebně-vyjadřovacích prostředcích a dovede je využívat při práci s písní, v propojení se složkou taneční, hrou na nástroje či s poslechovou skladbou.
Osnova
  • 1. Improvizace – rytmická, melodická a pohybem na hudbu. 2. Percepční činnosti: činnosti sluchové a poslechové. 3. Výrazové prostředky hudby: rytmus, tempo, dynamika, melodie, barva a harmonie. 4. Zhudebněné příběhy. 5. Hudebně-naukové činnosti. 6. Stavba hudebního vyučování pro žáky I. stupně ZŠ. 7. Zpracování přípravy prodruhé vzdělávací období zaměřené na rozvoj hudebních dovedností žáků s využitím činností vokálních, rytmických, instrumentálních, poslechových a hudebně-pohybových v propojení s dalšími výukovými okruhy (český jazyk, literární a dramatická výchova, výtvarná výchova apod.).
Literatura
    doporučená literatura
  • TICHÁ, Alena a Milena RAKOVÁ. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími : od narození do 8 let. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 166 s. ISBN 9788073671006.
  • HERDEN, J. Hudba jako řeč. Scientia, Praha, 1998.
  • HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Scientia, 1997.
  • RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk, Alena TICHÁ a Věra BUREŠOVÁ. Písničky a jejich dramatizace : [zpěvník pro děti předškolního a školního věku]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 154 s. : i. ISBN 80-7178-477-X.
  • JURKOVIČ, P. Od výkřiku k písničce.Praha, Portál, 2012.
  • TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha. Portál, 2005, 148 s. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. SPN, 1984, 121 s. HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč. Scientia Praha, 1998, 89 s.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá, vícehlasá píseň, kánon – doprovod na dětské hudební nástroje; dirigování (kánon). Hra na klavír a zobcovou flétnu. Zpracování projektu s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností dětí na I. stupni ZŠ. Vytvoření učitelského portfolia k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení: zkouška a) U zkoušky prokáží studenti teoretické vědomosti a praktické dovednosti osvojované v předmětu Didaktika hudební výchovy 1–3. Závěrečná zkouška se skládá z teoretické části – teorie Didaktiky HV a praktické části (zpěv, dirigování, hra na klavír, zobcovou flétnu aj.). b) zpěv, hra na klavír 15 písní určených pro 4. a 5. ročník (z toho 2 dvojhlasé písně a 1 kánon – dirigování kánonu); ke 2 písním zpracovat vlastní metodický postup tanečního doprovodu. c) Hra na flétnu – 3 lidové písně (C, G, D, F dur). d) Zpracování přípravy pro vyučovací jednotku HV s využitím integrativních prvků a se zaměřením na rozvoj tvůrčích dovedností žáků druhého vzdělávacího období ZŠ (ve dvojici). e) Vypracované učitelské portfolio k předmětu HV. f) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2023.