IHVp11 Didaktika Hv 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVp11/01: Út 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp11/02: Čt 9:00–9:50 učebna 21, D. Taylor
IHVp11/03: Čt 13:00–13:50 učebna 21, D. Taylor
Předpoklady
IHVp10 Didaktika Hv 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit rytmickou či rytmicko–melodickou partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: • zná charakteristiku nástrojů OI, dovede je funkčně využívat v propojení s písní, pohybovým prvkem i hudební teorií; • ovládá metodickou řadu pro hru na nástroje rytmické i melodické bicí; • má osvojené způsoby tvoření doprovodu k písním s využitím základních harmonických funkcí; • dovede využít hru na nástroje OI v rámci mezipředmětových vazeb; • ovládá základy hry na sopránovou zobcovou flétnu. • orientuje v problematice činností hudebně-pohybových; • dovede v praxi aplikovat pohybové a taneční hry; • má osvojenou metodickou řadu při nácviku tanečních prvků a dovede je využít při práci s písní a elementární klavírní skladbou; • dovede uplatnit pohybový prvek v propojení s říkadlem, básní, při práci s literárním textem, • dovede hodnotit dovednosti dětí vzhledem k jejich dispozicím a možnostem.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; Hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití na I. stupni ZŠ. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova - taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (kánon).
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998. JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • MAZUR, P. Hudební činnosti žáků na ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostrava, 1984.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s. EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/ vícehlasá píseň/ kánon – doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či rytmicky-melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 1 píseň v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). c) 10 lidových písní (z toho 2 dvojhlasé) pro 3. a 4. ročník ZŠ, 4 umělé písně: zpěv, hra na klavír – transpozice 2 lidových písní o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) 2 říkadla/básničky – doprovod rytmický na elementární rytmické nástroje či pohybové ztvárnění. e) Zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. f) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.