IMAp04 Aritmetika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (cvičící)
Mgr. Helena Durnová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IMAp04/01: Út 11:00–12:50 učebna 1, J. Panáčová
IMAp04/02: Út 7:00–8:50 učebna 6, J. Panáčová
IMAp04/03: Čt 17:00–18:50 učebna 41, J. Beránek
IMAp04/04: Út 11:00–12:50 učebna 24, H. Durnová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit základní pojmy a tvrzení z problematiky dělitelnosti v oboru přirozených a celých čísel, zejména z hlediska využití této relace v matematice na 1. stupni ZŠ.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: -porozumět a vysvětlit základní pojmy a tvrzení z teorie dělitelnosti v oboru přirozených a celých čísel -řešit úlohy a problémy z teorie dělitelnosti -transformovat získané vědomosti do učiva matematiky 1. stupně základní školy
Osnova
  • Zavádění pojmů v matematice, typy definic. Dělitelnost celých čísel. Binární relace dělitelnost celých čísel a její vlastnosti. Základní věty o dělitelnosti a jejich důkazy. Znaky dělitelnosti, princip a odvození. Prvočísla a čísla složená, určení prvočísla. Rozklad přirozeného čísla v součin prvočísel a jeho užití k řešení úloh. Společný dělitel a největší společný dělitel dvou přirozených čísel, čísla soudělná a nedsoudělná. Společný násobek a nejmenší kladný společný násobek dvou přirozených čísel. Metody nalezení největšího společného dělitele a nejmenšího kladného společného násobku. Eukleidův algoritmus, princip, užití. Souvislost relace "dělitelnost" a operace dělení v množině přirozených čísel. Kongruence, zbytkové třídy, operace se zbytkovými třídami. Aplikace v učivu školské aritmetiky. Neurčité rovnice, podmínka řešitelnosti,řešení neurčitých rovnic. užití ve slovních úlohách, aplikace na 1. stupni ZŠ. Využití dělitelnosti v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Kongruence, zavedení a základní vlastnosti.
Literatura
    doporučená literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena. Aritmetika 2 (dělitelnost celých čísel) [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • DRÁBEK, Jaroslav a Václav VIKTORA. Základy elementární aritmetiky : pro učitelství 1. stupně ZŠ a. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 223 s. info
  • VIKTORA, Václav. Matematika I pro studium učitelství v 1. až 4. ročníku ZŠ. čtvrté. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1983, 222 s. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Zápočet na základě písemné práce. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 60% bodů z maximálního počtu bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.