IPPk09 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (přednášející)
Mgr. Pavla Klusáčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk09/OS01: Pá 16. 4. 17:00–20:30 učebna 35, Pá 7. 5. 14:00–17:50 učebna 36, M. Hofman, P. Klusáčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět principům efektivní pedagogické komunikace, specifikům při komunikaci s rodiči žáků, základním lidským potřebám a jejich odrazu v mezilidské komunikaci.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní, - vysvětlit typologii učitelských otázek s jejich důsledky pro žákovo porozumění, - naplánovat třídní schůzku zahrnující vhodný prostor pro komunikaci s rodiči, - kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace.
Osnova
  • Úvod – evokace, dosavadní zkušenosti studentů s pedagogickou komunikací; Mocenské konstelace ve školní třídě; Učitelovy otázky; Žákovy odpovědi; Poskytování efektivní zpětné vazby; Plánování třídních schůzek, komunikace s rodiči a s dalšími členy edukačního procesu; Souvislá praxe a plnění zadaných úkolů; Reflexe pedagogické komunikace na souvislé praxi Principy efektivní komunikace; Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci; Sdělování oprávněných požadavků, aktivní naslouchání, empatie; Zvládání negativních emocí; Prezentační dovednosti učitele – projev studentů s reflexí skupiny a sebereflexí.
Literatura
    povinná literatura
  • ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada. 184 s. ISBN 9788024746401. 2013. URL info
  • BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. 1. vyd. Praha: Grada. 104 s. ISBN 9788024750323. 2013. URL info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál. 221 s. ISBN 9788026201410. 2012. info
    doporučená literatura
  • ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 2., rev., V této řad. Praha: Portál. 340 s. ISBN 9788026205975. 2014. info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. 2012. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála. 286 stran. ISBN 9788090403000. 2008. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál. 151 stran. ISBN 9788073673147. 2008. info
Výukové metody
diskuse v hodině, samostatná práce s odbornou literaturou, reflexe
Metody hodnocení
seminární práce na zadané téma v rozsahu min. 4 normostrany, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.