IPPk11 Pedagogicko-psychologická diagnostika s praxí 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/1.8. 12 konzultací + 12 hodin praxí. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je vybavit studenty základními poznatky o pedagogicko-psychologické diagnostice jako disciplíně. Předmět směřuje k tomu, aby student chápal smysl diagnostické činnosti učitele a spolupráci s odborníky při zjišťování schopností, znalostí, dovedností, potřeb a zvláštností žáka. Student získá přehled o specifických oblastech, metodách a procesu diagnostické práce učitele primární školy. Součástí předmětu je praxe. Předmět je úzce propojen s předmětem IPPp12 Didaktika elementárního čtení a psaní v rovině teoretické i praktické. Jedno z propojení se projeví i v praxi, kterou student bude realizovat v prvním ročníku základní školy.
Výstupy z učení
Student:
•Uplatní v praxi základní přístupy, metody a techniky diagnostikování žáka.
•Vysvětlí význam role učitele diagnostika v současné škole.
•Interpretuje výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření.
•Zná metody diagnostikování rodinného prostředí, motivace a zájmů žáka.
•Reflektuje svoji diagnostickou činnost ve směru k cíli, zvoleným metodám a opatřením do výuky a k rozvoji osobnosti žáka.
Osnova
  • 1. Základní teoretická východiska pedagogické a psychologické diagnostiky; vztah k jiným oborům. Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Typy diagnostiky, přístup k diagnostické činnosti. Historie pedagogické diagnostiky. 2. Význam pedagogicko-psychologické diagnostiky v práci učitele prvního stupně základní školy (individualizace a diferenciace výuky, podpůrná opatření). Učitel v roli diagnostika, diagnostické kompetence; etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. 3. Diagnostický proces. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství. 4. Přehled diagnostických metod I. 5. Přehled diagnostických metod II. 6. Diagnostika rodiny jako výchovného činitele. 7. Pedagogická diagnostika připravenosti dítěte na školní vzdělávání, motivace a zájmů dítěte. 8. Autodiagnostika učitele a její význam. Chyby v diagnostické činnosti. Spolupráce učitele se školskými a školními poradenskými zařízeními. Legislativa.
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
    doporučená literatura
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
    neurčeno
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
Výukové metody
konzultace, samostatná práce, domácí příprava - průběžné zpracování zadaných úkolů
Metody hodnocení
seminární práce
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/IPPk11