IPPk13 Pedagogicko-psychologická diagnostika s praxí 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/1.5. 8 konzultací + 12 hodin praxí. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk13/OS01: Pá 28. 2. 17:00–18:50 učebna 22, Pá 13. 3. 17:00–18:50 učebna 22, Pá 17. 4. 17:00–18:50 učebna 22, Pá 24. 4. 17:00–18:50 učebna 22, T. Fikarová, A. Kalusová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je rozšířit základní diagnostické metody, s nimiž se studenti seznámili v předchozím semestru a vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které souvisejí s učením žáků – průběhem i jeho výsledky.
Cíle předmětu:
•Seznámit se s diagnostikou výsledků žáků.
•Znát a aplikovat diagnostiku stylů učení žáků a jejich prekonceptů.
•Seznámit se s metodami diagnostiky sebepojetí žáka ve vazbě na hodnoticí složku sebepojetí.
•Získat zkušenost s diagnostikou klimatu třídy a postavením žáka ve skupině.
•Mít přehled o typech plánů individuální podpory a vytvořit plán pro vybraného žáka s respektováním jeho individuálních potřeb.
Výstupy z učení: student:
•zná metody pro diagnostiku žákova pojetí učiva;
•aplikuje některou z metod diagnostiky stylů učení žáka v praxi a provádí její reflexi;
: •zná typy a formy hodnocení, jejich uplatněné při diagnostikování výsledků žáka;
•ve spolupráci se spolužákem navrhne didaktický test, ověří v praxi a vyhodnotí;
•vyzkouší si aspoň jednu z metod diagnostikování vztahů ve třídě čí klimatu třídy;
: •interpretuje výsledky diagnostické činnosti, popř. psychologického či speciálně pedagogického vyšetření a využívá je pro návrh opatření do výuky a k rozvoji osobnosti žáka
Osnova
  • 1.Diagnostika žákova pojetí učiva.
  • 2. Diagnostika stylů učení žáků.
  • 3.4.5.Diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání (kompetencí a výstupů vzdělávání na konci 1. stupně základní školy.
  • 6.7. Didaktický test jako diagnostická metoda, konstrukce.
  • 8. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících.
  • 9. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy. Diagnostika vtahů ve třídě.
  • 11. Individuální a podpůrný vzdělávací plán, výchovný plán.
  • 12. Spolupráce s odborníky, práce s posudky.
  • V průběhu semestru vykonávají studenti dílčí úkoly, které průběžně reflektují ve výuce a zakládají k závěrečné zkoušce.
  • Cvičení spojená s výukou na praxi:
  • Analýza prekonceptů žáků v praxi.
  • Pozorování průběhu žákova učení, analýza dílčích žákovských produktů (koncept, poznámky, náčrtek), analýza žákovského portfolia.
  • Záznam z pozorování k hodnocení učitele ve třídě.
  • Tvorba kritérií hodnocení k určitému učivu.
  • Získání zkušenosti se sebehodnocením žáků.
  • Aplikace testu a jeho hodnocení v praxi.
  • Záznam z pozorování a rozhovoru k identifikaci copingových strategií žáka (event. metoda Posuzování situací).
  • Aplikace ve vybrané třídě dle volby studenta.
  • Tvorba IVP pro vybraného žáka.
Literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
Výukové metody
workshop, diskuse, týmová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
Reflexe seminární práce + výsledek ústní, nebo písemné zkoušky. Seminární práce je sebehodnocena dle následujících kritérií: Používám správně terminologii PD; Provádím sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; Vyhodnocuji a interpretuji správně získaná data; stanovuji diagnózu a možná opatření.
Informace učitele
Další literatura: Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB. Bendl S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. Bohuňková, P. (1998). Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.