IPPp09 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (přednášející)
Mgr. Pavla Klusáčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Boumová, DiS., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp09/01: St 13:00–14:50 učebna 78, J. Boumová, L. Grůzová, M. Hofman
IPPp09/02: St 15:00–16:50 učebna 78, J. Boumová, L. Grůzová, M. Hofman
IPPp09/03: St 13:00–14:50 učebna 33, P. Klusáčková
IPPp09/04: St 15:00–16:50 učebna 33, P. Klusáčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět principům efektivní pedagogické komunikace, specifikům při komunikaci s rodiči žáků, základním lidským potřebám a jejich odrazu v mezilidské komunikaci.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní, - vysvětlit typologii učitelských otázek s jejich důsledky pro žákovo porozumění, - naplánovat třídní schůzku zahrnující vhodný prostor pro komunikaci s rodiči, - kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace.
Osnova
  • Úvod – evokace, dosavadní zkušenosti studentů s pedagogickou komunikací; Mocenské konstelace ve školní třídě; Učitelovy otázky; Žákovy odpovědi; Poskytování efektivní zpětné vazby; Plánování třídních schůzek, komunikace s rodiči a s dalšími členy edukačního procesu; Souvislá praxe a plnění zadaných úkolů; Reflexe pedagogické komunikace na souvislé praxi Principy efektivní komunikace; Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci; Sdělování oprávněných požadavků, aktivní naslouchání, empatie; Zvládání negativních emocí; Prezentační dovednosti učitele – projev studentů s reflexí skupiny a sebereflexí.
Literatura
    povinná literatura
  • ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada. 184 s. ISBN 9788024746401. 2013. URL info
  • BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. 1. vyd. Praha: Grada. 104 s. ISBN 9788024750323. 2013. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. 2012. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál. 151 stran. ISBN 9788073673147. 2008. info
    doporučená literatura
  • ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 2., rev., V této řad. Praha: Portál. 340 s. ISBN 9788026205975. 2014. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál. 221 s. ISBN 9788026201410. 2012. info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála. 286 stran. ISBN 9788090403000. 2008. info
Výukové metody
Diskuse v hodině, samostatná práce s odbornou literaturou, reflexe.
Metody hodnocení
Seminární práce na zadané téma v rozsahu min. 4 normostrany, zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.