IPPp10 Asistentská pedagogická praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp10/01: St 14:00–14:50 učebna 39, P. Najvar
IPPp10/02: St 16:00–16:50 učebna 39, P. Najvar
IPPp10/03: St 14:00–14:50 učebna 42, P. Vystrčilová
IPPp10/04: St 16:00–16:50 učebna 42, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je uvést studenta do reálného procesu učení a vyučování a zapojit ho do asistentských činností a umožnit realizaci mikrovýstupu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: používat s porozuměním základní odbornou terminologii při popisu a interpretaci výukových situací; charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval asistentskou praxi; popsat a vysvětlit kurikulární činností učitele (od formulace výukových cílů, učebních úloh různé kognitivní náročnosti až po výukové strategie); ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
Osnova
  • 1. Pozorování dynamiky výukového procesu podle daných kritérií z různých hledisek. 2. Průběh vyučování a učení a utváření znalostí (práce s koncepty a prekoncepty); 3. Plánování - cíle v řízení výuky; 4. Práce učitele s učivem; 5. Formulace a aplikace učebních úloh a vyučovacích postupů; 6. Zařazování praktických činností do výuky; 7. Využití didaktických prostředků/pomůcek, zvláště učebnic. 8. Hodnocení žáků, diagnostiky a zpětné vazby.
Literatura
  • HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. 3. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
Výukové metody
Student v průběhu semestru připraví a realizuje mikrovýstup, pořídí videozáznam, který je ve skupině (sebe)reflektován. Do portfolia doplní poznatky, zjištění a další dokumentace z praxe.
Metody hodnocení
Zápočet: seminární diskuse.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.