IPPp13 Pedagogicko-psychologická diagnostika s praxí 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 1 týden. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Monika Nacházelová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPp13/01: Po 9:00–10:50 učebna 39, T. Fikarová, M. Nacházelová, V. Najvarová
IPPp13/02: Po 12:00–13:50 učebna 39, T. Fikarová, V. Najvarová
IPPp13/03: St 13:00–14:50 učebna 39, T. Fikarová, V. Najvarová
IPPp13/04: St 15:00–16:50 učebna 39, T. Fikarová, V. Najvarová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je rozšířit základní diagnostické metody, s nimiž se studenti seznámili v předchozím semestru a vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které souvisejí s učením žáků – průběhem i jeho výsledky.
Cíle předmětu:
• seznámit se s diagnostikou výsledků žáků;
• znát a aplikovat diagnostiku stylů učení žáků a jejich prekonceptů;
• seznámit se s metodami diagnostiky sebepojetí žáka ve vazbě na hodnoticí složku sebepojetí;
• získat zkušenost s diagnostikou klimatu třídy a postavením žáka ve skupině;
• mít přehled o typech plánů individuální podpory a vytvořit plán pro vybraného žáka s respektováním jeho individuálních potřeb.
Výstupy z učení
Student:
• zná metody pro diagnostiku žákova pojetí učiva;
• aplikuje některou z metod diagnostiky stylů učení žáka v praxi a provádí její reflexi;
• zná typy a formy hodnocení, jejich uplatněné při diagnostikování výsledků žáka;
• ve spolupráci se spolužákem navrhne didaktický test, ověří v praxi a vyhodnotí;
• vyzkouší si aspoň jednu z metod diagnostikování vztahů ve třídě čí klimatu třídy;
• interpretuje výsledky diagnostické činnosti, popř. psychologického či speciálně pedagogického vyšetření a využívá je pro návrh opatření do výuky a k rozvoji osobnosti žáka.
Osnova
  • 1. Diagnostika žákova pojetí učiva.
  • 2. Diagnostika stylů učení žáků.
  • 3.4.5.Diagnostikování průběhu a výsledků vzdělávání (kompetencí a výstupů vzdělávání na konci 1. stupně základní školy.
  • 6.7. Didaktický test jako diagnostická metoda, konstrukce.
  • 8. Diagnostika zvládání zátěže u dětí a dospívajících.
  • 9. Diagnostika sociálního klimatu školní třídy. Diagnostika vtahů ve třídě.
  • 11. Individuální a podpůrný vzdělávací plán, výchovný plán.
  • 12. Spolupráce s odborníky, práce s posudky.
  • V průběhu semestru vykonávají studenti dílčí úkoly, které průběžně reflektují ve výuce a zakládají k závěrečné zkoušce.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
    doporučená literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
    neurčeno
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
Výukové metody
workshop, diskuse, týmová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
Reflexe seminární práce + výsledek ústní, nebo písemné zkoušky.
Seminární práce je sebehodnocena dle následujících kritérií:
• používám správně terminologii PD;
• provádím sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; • vyhodnocuji a interpretuji správně získaná data;
• stanovuji diagnózu a možná opatření.
Informace učitele
Další literatura: Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB. Bendl S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. Bohuňková, P. (1998). Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.