IPPp20 Inkluzivní vzdělávání v primární škole

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na práci se žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a vést je k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: Vysvětlit teoretický koncept inkluzivního vzdělávání, jeho hodnoty a principy. Formulovat teoretická východiska pro tvorbu vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi. Zhodnotit aplikované strategie výuky pro cílovou skupinu žáků.
Osnova
  • 1. Teoretická východiska inkluzivního vzdělávání, současná situace v ČR a v zemích V4 2. Paradigma inkluzivního vzdělávání v kontextu V4, hodnotový přístup k inkluzivnímu vzdělávání, principy 3. Základní pojmy, změna v chápání funkce školy/třídy a postavení učitele ve škole/třídě, práce s diverzitou 4. Inkluzivní škola a její kvalita (pojetí v ČR a v ostatních zemích V4) 5. Kontextové faktory inkluzivního vzdělávání, interní a externí spolupráce školy 6. Základní didaktické principy a přístup ke vzdělávacím potřebám žáků, uplatnění principů v praxi 7. Diagnostika vzdělávacích potřeb žáků, speciální vzdělávací potřeby, strategie edukace v heterogenním kolektivu 8. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (spolupráce pedagoga a asistenta) 9. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (rozmanité složení třídního kolektivu) 10. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (spolupráce s ostatními učiteli) 11. Modelové situace zaměřené na praktické aspekty práce v inkluzivní škole/třídě (komunikace s rodinou) 12. Reflexe kurzu a kolokvium
Literatura
  • TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Vydání první. Praha: Wolters Kluwer. 135 stran. ISBN 9788075520081. 2016. info
  • HAVEL, Jiří. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 256 s. ISBN 978-80-210-7150-6. 2014. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita. 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. 2013. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Jiří HAVEL a Hana FILOVÁ. Analýza školních vzdělávacích programů jako prostředek kvalitativního rozvoje inkluze na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 118 s. ISBN 978-80-210-5779-1. 2011. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada. 217 stran. ISBN 9788024730707. 2010. URL info
  • HAVEL, Jiří a Hana FILOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School. 1. vyd. Brno: Paido. 321 s. ISBN 978-80-7315-202-4. 2010. info
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, roč. 2010, 435 s., 2010. info
  • HAVEL, Jiří, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Hana FILOVÁ. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 99 s. Pd 21/09-02/58. ISBN 978-80-210-4948-2. 2009. info
Výukové metody
diskuse, domácí úkoly, přednášky, zadané vlastní studium literatury, exkurze
Metody hodnocení
Typ ukončení: prezentace portfolia (reflexe inkluzivní praxe), kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/IPPp20