IPS07 Psychodidaktika

Pedagogická fakulta
jaro 2024

Předmět se v období jaro 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
! NOWANY ( IPS06 Psychohygiena , IPS05 Práce s žáky s ADHD a PAS , IPS08 Poradenská psychologie a patop )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 1 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/1, pouze zareg.: 0/1
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPS05,IPS06,IPS07,IPS08 v semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je vybavit studenty základními teoretickými poznatky psychodidaktiky s aplikací ve výchovně vzdělávacím procesu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti budou schopni:
- definovat základní pojmy;
- vysvětlit proces utváření poznatkových systémů žáků;
- definovat dětská pojetí a pracovat s nimi;
- popsat a využít strategie učení žáků
- popsat a vysvětlit vyučovací styly učitele;
- diagnostikovat individuální charakteristiky učících se žáků.
- aplikovat psychodidaktické postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování
Osnova
  • 1. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání
  • 2. Učitelovo pojetí výuky
  • 3. Učební styl žáka
  • 4. Vyučovací styl učitele
  • 5. Základy paměti a učení
  • 6. Dětské prekoncepty a jejich využití ve výuce
  • 7. Dětské pojetí různých fenoménů a jejich změna
  • 8. Aplikace teorie kognitivního vývoje v praxi učitele
  • 9.- 10. Pedagogický konstruktivismus ve výuce
  • 11.- 12. Postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 702 s. ISBN 9788026201748. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 206 s. ISBN 9788024733418. [citováno 2024-04-24] URL info
    doporučená literatura
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 265 s. ISBN 9788024724331. [citováno 2024-04-24] URL info
  • The Oxford handbook of school psychology. Online. Edited by Melissa A. Bray - Thomas J. Kehle. New York: Oxford University Press, 2011. xx, 894. ISBN 9780199348404. [citováno 2024-04-24] info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Online. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 9788073674274. [citováno 2024-04-24] info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Online. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007. 655 stran. ISBN 9788073672737. [citováno 2024-04-24] info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Online. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 8071786268. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
prezentace tématu, skupinová diskuse, projekt, četba, práce ve skupinách
Metody hodnocení
zápočet - aktivní účast ve výuce, písemný nebo ústní zápočtový test (65% úspěšnost)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IPS07