IPSk06 Psychohygiena

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Ondráčková Dacerová (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPSk06/01: Pá 15. 10. 12:00–13:50 učebna 38, Pá 10. 12. 12:00–13:50 učebna 34, V. Ondráčková Dacerová
Předpoklady
! NOWANY ( IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS , IPSk07 Psychodidaktika , IPSk08 Poradenská psychologie a patop )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/8, pouze zareg.: 0/8
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSk05,IPSk06,IPSk07,IPSk08 v semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oblasti psychohygieny s aplikací ve výchovně vzdělávacím procesu. Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi.
Výstupy z učení
Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi.
Osnova
  • 1. týden: Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. Definování kategorií zdraví. 2. týden: Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. 3. týden: Náročné životní situace a jejich zvládání, Coping-proces. Prokrastinace, time management. 4. týden: Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – teoretické základy 5. týden: Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – praktická cvičení 6. týden: Optimální komunikace. Asertivita. Sociální opora. 7. týden: Osobní pohoda. 8. týden: Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Představení jednotlivých diagnostických kategorií. 9. týden: Neurotické poruchy – principy léčby a prevence. Práce se strachem a úzkostí u dětí. 10. týden: Spánek. Psychohygiena spánku. 11. týden: Imaginace a relaxace. 12. týden: Osobnostní růst. Sebepoznání.
Literatura
  • Pešek, Roman, Praško, Ján. Syndrom vyhoření: Jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Pohledem kognitivně behaviorální terapie. Pasparta. 2016, ISBN: 978-80-88163-00-8
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada. 277 stran. ISBN 9788024716978. 2007. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál. 279 stran. ISBN 8071787744. 2003. info
Výukové metody
lekce, diskuze ve skupině,
Metody hodnocení
seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.