ISPp01 Inkluzivní speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šárka Hlubocká (cvičící)
Mgr. Lenka Hrnčířová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Petra Pírková (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ISPp01/Prez_ERASMUS: Rozvrh nebyl do ISu vložen. L. Gajzlerová
ISPp01/PrezPred01: každý sudý čtvrtek 12:00–13:50 učebna 35, L. Gajzlerová
ISPp01/PrezSem01: každou sudou středu 16:00–17:50 učebna 60, P. Pírková
ISPp01/PrezSem02: každou lichou středu 16:00–17:50 učebna 60, P. Pírková
ISPp01/PrezSem03: každý sudý čtvrtek 18:00–19:50 učebna 2, L. Hrnčířová
ISPp01/PrezSem04: každý lichý čtvrtek 18:00–19:50 učebna 2, Š. Hlubocká
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specifikovat proces edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na základní vzdělávání. Součástí předmětu je osvojení základní terminologie a legislativy daného předmětu.
Výstupy z učení
- Student získá základní teoretické poznatky v rámci jednotlivých typů postižení žáků se SVP;
- ovládá základní terminologii vztahující se k oborům speciální pedagogiky;
- zná základní poznatky o etiologii, orientuje se v systému péče o žáka se SVP.
Osnova
  • 1. Inkluze, rámcové podmínky pro inkluzivní výchovu a vzdělávání (legislativní podmínky inkluze, školský zákon, vyhlášky MŠMT ČR).
  • 2. Pedagogicko-psychologické poradenské služby (školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení)
  • 3. Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP)
  • 4. Speciálně pedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, přehled základních diagnostických metod ve speciálně pedagogické diagnostice, hlavní oblasti speciálně pedagogické diagnostiky)
  • 5. Logopedie (komunikace, narušená komunikační schopnost, etiologie a klasifikace vad a poruch komunikačních schopností, předměty speciálně pedagogické péče)
  • 6. Surdopedie (etiologie, klasifikace sluchových vad, komunikační systémy, sluchová protetika, předměty speciálně pedagogické péče, komunikace)
  • 7. Specifické poruchy učení (pojetí, etiologie, klasifikace SPU, diagnostika SPU, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, legislativa)
  • 8. Somatopedie (pojetí, klasifikace, charakteristika vybraných druhů tělesného postižení, výuka žáků s tělesným postižením na základní škole, předměty speciálně pedagogické péče, chronické nemoci a jejich vliv na edukaci a profesní přípravu žáka)
  • 9. Oftalmopedie (pojetí, klasifikace zrakových vad, edukace dětí/žáků s těžším zrakovým postižením, poradenství dle věkových skupin, předměty speciálně pedagogické péče, vzdělávání, raná péče, služby sociální rehabilitace)
  • 10. Psychopedie (pojetí, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stupňů, edukace dětí/žáků s mentálním postižením, předprofesní a profesní příprava vzdělávání, poruchy autistického spektra - PAS
  • 10. Souběžné postižení více vadami (pojetí, okruh osob a základní charakteristika těžkého zdravotního postižení, definice kombinovaných vad, klasifikace podle MŠMT, možnosti edukace, mozková obrna)
  • 11. Etopedie (charakteristika poruch chování, klasifikace poruch chování, ústavní a ochranná výchova, přehled a charakteristika školských zařízení, legislativa, zákon č. 109/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů)
Výukové metody
Teoretická příprava v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metody hodnocení
Diskuze nad specifikovanými tématy, práce se zadanou odbornou literaturou.
Informace učitele
Pozor, daná seminární skupina bude otevřena od počtu 5ti studentů.
Požadavky ke splnění předmětu, pokud bude studující na mobilitě v zahraničí a bude mu uznán ISP: Samostatné nastudování učebních materiálů a vypracování všech úkolů v interaktivních osnovách.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/ISPp01