ITVk12 Základy atletiky a pohybových her

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVk12/01: Pá 29. 9. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 6. 10. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 3. 11. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 1. 12. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, P. Vlček
ITVk12/02: Pá 22. 9. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 13. 10. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 27. 10. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, Pá 8. 12. 13:55–15:35 tělocvična Poříčí 31, M. Trávníček, P. Vlček
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje poznatky z tělesné výchovy v oblasti atletiky a pohybových her. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí mladšího školního věku. Dokáže diagnostikovat techniku provedení jednotlivých pohybových dovedností a navrhnout cvičení vhodná pro zlepšení. Dokáže organizovat vhodně zařazovat pohybové hry podle potřeby do jednotlivých částí vyučovací jednotky v tělesné výchově.
Osnova
  • 1. Zásady bezpečnosti a hygieny při atletickém výcviku, stavba atletického rozcvičení. Základní pojmy týkající se běhů, skoků a hodů. Metodické a technické zvládnutí prvků běžecké abecedy.
  • 2. Průpravná cvičení a hry pro rozvoj běžecké rychlosti, vytrvalosti, odrazové síly a obratnosti.
  • 3. Technika a metodika nácviku běhů.
  • 4.Technika a metodika nácviku skoků.
  • 5. Technika a metodika nácviku hodů.
  • 6. Základní startovní povely a signály, nácvik jednotlivých druhů startů. Pomůcky pro měření výkonů, způsoby měření a zaznamenávání výkonů, základní pravidla probíraných disciplín.
  • 7. Rozšíření zásobníku průpravných cvičení a her pro jednotlivé atletické činnosti s použitím pomůcek atletických sad Českého atletického svazu (projekt Atletika do škol).
  • 8. Osvojení si základních pojmů souvisejících s pohybovými hrami a používaným náčiním, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci pohybových her. Bezpečnost při hrách.
  • 9. Pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností.
  • 10. Pohybové hry pro manipulaci s náčiním, soutěživé, bojové, tvořivé. Ukázky dělení pohybových her z pohledu více autorů v praxi
  • 11. Pohybové hry pro zdokonalování pohybových dovedností jako součást jednotlivých tematických celků ve vztahu ke sportovním hrám.
  • 12. Vytváření zásobníku pohybových her vhodných ve výuce tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ podle ročníků a vzdělávacích plánů.
Literatura
Výukové metody
Pravidelná kontaktní výuka. Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Diagnostické hodnocení metodických řad u nácviku atletických a herních dovedností; ukázky organizace atleticky zaměřené pohybové hry na zadané téma; soubor pěti písemně zpracovaných pohybových her se zaměřením na rozvoj atletických dovedností dle vzdělávacího programu pro první stupeň základní školy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.