ITVk24 Základy zdravotní tělesné výchovy a psychomotoriky

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marek Trávníček (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVk24/01: Pá 8. 3. 13:00–14:50 tělocvična Poříčí 7, Pá 12. 4. 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 7, H. Janošková, H. Šeráková, M. Trávníček, J. Vrbas
ITVk24/02: Pá 8. 3. 11:00–12:50 tělocvična Poříčí 7, Pá 12. 4. 10:00–11:50 tělocvična Poříčí 7, H. Janošková, H. Šeráková, M. Trávníček, J. Vrbas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z tělesné výchovy v oblasti zdravotní tělesné výchovy a psychomotoriky. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí mladšího školního věku.
Osnova
  • 1 Základní pojmy ze Zdravotní tělesné výchovy, druhy oslabení, nápravné prostředky. Význam pohybové aktivity pro zdravý vývoj jedince, výchova návyku správného držení těla.
  • 2 Zásady správného postupu při úpravě svalových dysbalancí, nácvik správných pohybových stereotypů, metody vyšetřování a hodnocení držení těla.
  • 3 Vhodná vyrovnávací cvičení - protahovací, posilovací, dechová a relaxační cvičení pro děti s vadným držením těla, případně jako prevence vadného držení těla.
  • 4 Ukázky částí hodin TV a tělovýchovných chvilek s využitím vhodných prostředků a metod z oblasti zdravotní tělesné výchovy.
  • 5 Cvičení na velkých míčích a na židlích, cvičení s měkkými míči.
  • 6 – 11 Teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblasti. Seznámení s netradičními pomůckami v tělesné výchově podle jednotlivých psychomotorických oblastí. Nové pohledy na cvičení s hudbou, relaxaci, duševní hygienu, uvolnění a napětí s pocity při vzájemném kontaktu. Využití jednoduchého tradičního i netradičního nářadí a náčiní k výuce radosti a prožitku z pohybu v individuální či skupinové formě.
  • 12 Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠERÁKOVÁ, Hana. Cvičím pro zdraví a baví mě to. Illustrated by Jitka Hájková. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 46 stran. ISBN 9788021048331. info
  • ČERMÁK, Josef. Záda už mě nebolí. 4. rozš. dopl. vyd. Praha: Vašut, 2005, 295 s. ISBN 8072361171. info
  • HÁLKOVÁ, Jitka. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. Illustrated by Silvie Ryklová. 4. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2005, 120 s. ISBN 8086586154. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Edited by Jana Mazálková, Illustrated by Iveta Höferová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 8021030674. info
  • ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
    doporučená literatura
  • The European Forum of Psychomotricity (Evropské fórum psychomotoriky). [cit. 2016-03-21]. Dostupné z: http://psychomot.org/
  • Nelson, A. G., & Kokkonen, J. Stretching anatomy. Champaign: Human Kinetics, 2007.
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách; znalost svalů a svalových skupin s praktickými ukázkami vhodných cvičení k jejich posilování či protahování; zhotovení psychomotorické pomůcky a písemné zpracování jejího využití v rámci jedné psychomotorické aktivity.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.