ITVk41 Didaktika předmětů o zdraví člověka

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVk41/OS01: Pá 17. 2. 10:00–11:50 učebna 24, Pá 24. 3. 11:00–12:50 učebna 24, Pá 5. 5. 14:00–15:50 učebna 24, Pá 12. 5. 8:00–9:50 učebna 24, L. Mužíková
Předpoklady
ITVk33 Tělesná výchova a výchova ke zdraví s didaktikou && ITVk42 Didaktika tělesné výchovy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat teoretické vědomosti o problematice ochrany a podpory zdraví do didaktické a praktické roviny školního prostředí. Dokáže využít poznatky a dovednosti z předchozího studia k didaktické analýze učiva, vytvoření tematického plánu a k přípravě vhodných metodických námětů dle dílčích obsahových okruhů o zdraví člověka na 1. stupni základní školy.
Výstupy z učení
Student je schopen navrhnout vhodná opatření podpory zdraví dětí mladšího školního věku ve školním i mimoškolním prostředí, analyzovat školské dokumenty a na jejich podkladě zhodnotit školní vzdělávací programy a další dokumentaci škol z hlediska podpory zdraví, zhodnotit didaktický aparát. Dokáže sestavit tematický plán a na základě podrobné didaktické analýzy učiva tematického okruhu Člověk a jeho zdraví připravit a prezentovat dílčí část didakticky zpracovaného učiva. Student rozumí složkám pohybového režimu člověka a dokáže spoluvytvářet podmínky pro odpovídající pohybový režim žáků ve škole i mimo školu.
Osnova
  • 1. Člověk a zdraví - vymezení tematiky v aktuálních školských dokumentech. Metody a možnosti výchovy ke zdraví ve školním i mimoškolním prostředí. Výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele 1. stupně základní školy. Legislativa týkající se ochrany a podpory zdraví dětí a pedagogů. 2 Praktická aplikace výchovy ke zdraví ve školních vzdělávacích programech a didaktickém aparátu (učebnice, pracovní učebnice, pracovní sešity, pracovní listy) pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. 3 - 10 Didaktická transformace následujících témat: Lidské tělo, První pomoc, Péče o zdraví, Výživa a zdraví (vč. přípravy pokrmů), Pohyb a zdraví, Pohybový režim, Základy rodinné a sexuální výchovy, Návykové látky a zdraví, návykové chování, Osobní bezpečí, Situace hromadného ohrožení. 11 Aktuální programy podpory zdraví ve školním prostředí. Minimální preventivní program. Příprava školních a třídních projektů podpory zdraví. 12 Poradenská činnost mimoškolních organizací, poradenská a vzdělávací centra orientovaná na problematiku zdraví člověka.
Literatura
    povinná literatura
  • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • • MUŽÍKOVÁ, L. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 141 s. ISBN 9788073921439. info • Výživa a pohyb jako součá
  • • Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
  • Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele. Edited by Vladislav Mužík. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151560. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Studenti budou diskutovat o různých tématech v souladu s osnovou kurzu.
Metody hodnocení
Semináře: příprava a prezentace didaktické části vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Předmět je uzavřen kolokviem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/ITVk41