IVc309 Intervence a implementace behaviorálních programů

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/3.8. 45 hodin. 14 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Mickey Keenan (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D. (cvičící)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVc309/01: Čt 17. 2. 17:00–19:50 Virtuální místnost, Čt 3. 3. 17:00–19:50 Virtuální místnost, Čt 17. 3. 17:00–19:50 Virtuální místnost, Čt 31. 3. 17:00–19:50 Virtuální místnost, Čt 14. 4. 17:00–19:50 Virtuální místnost, Čt 28. 4. 17:00–19:50 Virtuální místnost, S. Kingsdorf
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje a prohlubuje obsah předmětu Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy. Předmět se zaměřuje na rozvoj pokročilých dovedností při sestavování a vedení a supervizi programů behaviorální intervence u pacientů/klientů. Důraz je kladen na jednotlivé kroky, které behaviorální analytik provádí s cílem rozvinout u pacienta/klienta nové funkční projevy chování, které mu napomohou zvýšit kvalitu jeho života a rovněž na techniky, které vedou k redukci nefunkčního chování, jenž pacientovi/klientovi brání v uspokojování životních potřeb. Předmět rozvíjí pokročilé dovednosti uchazečů pro tvorbu individuálních plánů behaviorální intervence a jejich využití v přirozeném prostředí pacienta/klienta. Důraz je kladen na zvládnutí pokročilých technik při intenzivním učení a učení v přirozeném prostředí, včetně technik promptování, tvarování, diferencovaného posilování, implementaci různých rozvrhů posilování a specializovaných technik aplikované behaviorální analýzy, které se zaměřují na rozvoj verbálních operantů. Cílem je také připravit účastníky na roli profesionála, který vede profesně mladší a méně zkušené kolegy, hodnotí a monitoruje úspěšnost behaviorální intervence a kontinuálně adaptuje její průběh na základě dosažených výsledků a změn v chování pacienta/klienta. Kurz navazuje na Úvod do intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu umí vypracovat komplexní plán behaviorální intervence. Znají způsoby a dokáží prakticky provést odborný dohled nad procedurální integritou behaviorálního programu. Umí vyhodnotit program a provést supervizi programu behaviorální intervence. Znají teoreticky a provedou prakticky pokročilé postupy při diskriminačním tréninku a transferu kontroly stimulů, znají do hloubky a provedou všechny techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), pokročilé techniky tvarování a řetězení chování. Dokáží provést pokročilé antecedentní intervence, znají jak teoreticky, tak prakticky provedou techniky diferencovaného posilování a vyhasínání, umí využít pokročilé postupy a protokoly při redukci problémového chování. Dokáží výše uvedené postupy zprostředkovat asistentům behaviorálního analytika a behaviorálním technikům a případně dalším zainteresovaným osobám. Dohlíží na jejich bezchybnou implementaci.
Osnova
  • dimenze aplikované behaviorální analýzy
  • zavedení/posílení alternativního chování
  • posílení, vyhasínání, a trest - možné nezamýšlené efekty
  • monitoring pokroku klienta a integrity intervence
  • rozhodnutí založené na datech (efektivita intervence, potřeba revize, potřeba pokračování v intervenci)
  • spolupráce s dalšími osobami poskytujícími služby klientovi
  • systémy monitoringu výkonu, zpětné vazby a posílení
  • funkční hodnocení
  • hodnocení efektu supervize
Literatura
    povinná literatura
  • COOPER, John O. Applied Behavior Analysis. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall, 2007, 770 s. ISBN 9780131293274. info
    neurčeno
  • SUNDBERG, M.L, & PARTINGTON, J.W. (1998). Teaching language to children with autism or other disabilities. Pleasant Hill, CA: Behavior Analysts, Inc.
  • CATANIA, A.C. (2013). Learning (5th ed.). Cornwall on Hudson: Sloan Publishing
  • SKINNER, B.F. (1957). Verbal behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  • FISHER, W., PIAZZA, C., & ROANE, H. (2020). Handbook of Applied Behavior Analysis (2nd Ed). Guilford Publications.
  • NATIONAL AUTISM CENTER (2009). National Standards Project, Findings and Conclusions, Addressing the need for evidence-based practice guidelines for autism spectrum disorders. National Autism Center: Randolph, MA.
  • BAER, D.M. (1981). How to plan for generalization. Austin: Pro-Ed.
  • SKINNER, B.F. (1969). Contingencies of reinforcement: A theoretical analysis. New York: Appleton-Century-Crofts.
  • GREER, R.D., & ROSS, D.E. (2008). Verbal behavior analysis: Inducing and expanding new verbal capabilities in children with language delays. Boston, MA: Pearson.
  • MAURICE, C., GREEN, G., & LUCE, S. (Eds.). (1996) Behavioral intervention for young children with autism: a manual for parents and professionals. Austin: Pro-Ed.
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024.