IVc401 Základní postupy v aplikované behaviorální analýze

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVc401/OS01: Pá 5. 3. 9:00–16:50 učebna 35, Pá 12. 3. 9:00–16:50 učebna 35, Pá 19. 3. 9:00–16:50 učebna 35, Pá 21. 5. 9:00–16:50 učebna 32, So 22. 5. 9:00–16:50 učebna 39, Z. Maštenová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vzdělávací kurz je určen pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách, kteří vykonávají přímou péči o osoby v ambulantních či pobytových zařízeních a základní nepedagogické činnosti. Cílem kurzu je vybudovat znalosti a kompetence v oblasti ABA k posilování pozitivních vzorců chování jako prvku prevence výskytu a zabránění prohlubování nažádoucích projevů jednání u dětí, dospívajících a dospělých osob využívajících služeb sociální péče a sociální prevence. Pomocí metod ABA se eliminuje nežádoucí chování, dochází k prohlubování a upevňování základních návyků každodenního života, posiluje se adaptace, sebeobsluha, zlepšuje se komunikace a sociální interakce. Používané metody ABA jsou s využitím individuálního plánu intervence adaptovány podle potřeb každého klienta.
Výstupy z učení
Absolvent vzdělávacího programu se seznámí s teoretickými základy ABA a její terminologií a bude znát principy chování a učení. Účastník kurzu bude vyškolen v metodách analýzy jednání a sběru dat pro zaznamenání změn v chování. Absolventi se na praktických příkladech naučí, jak formovat chování, posilovat žádoucí chování, a naopak redukovat a odstraňovat výskyt chování nežádoucího. Tyto znalosti a dovednosti budou moci absolventi vzdělávacího programu využít při práci s rozmanitou cílovou skupinou osob využívajících služby sociální péče a služby sociální prevence. Všestrannost využití se vztahuje nejen na klienty pobytových služeb (osoby se zdravotním postižením, osoby seniorského věku), ale také na klienty služeb ambulantních a terénních (například klienty středisek rané péče).
Osnova
  • Úvod Organizační aspekty kurzu (představení lektora, seznámení účastníků s obsahem a zaměřením kurzu, formou výuky, požadavcích na úspěšné ukončení kurzu) Aplikovaná behaviorální analýza jako vědní obor Vymezení oboru, historie a vývoj behaviorálních teorií, role behaviorálního technika v behaviorálně analytické intervenci
  • Základní principy a pojmy v aplikované behaviorální analýze Vymezení a vysvětlení základních pojmů: respondentní a operantní podmiňování, chování, třídy odpovědí, stimul, pozitivní a negativní posilování, vyhasínání a trest, varování a řetězení chování, analýza úkolu, A-B-C posloupnost, motivující operace atd.
  • Úvod do měření chování Představení základních nástrojů a postupů pro měření chování, které jsou nezbytnou součástí praxe behaviorálního technika.
  • Měřitelné dimenze chování Vymezení a vysvětlení měřitelných dimenzí chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd. Kontinuální a diskontinuální měření chování.
  • Sběr, vizualizace a analýza dat Metoda průběžného sběru a zaznamenávání dat. Využití grafů pro záznam a prezentaci dat.
  • Úvod do etiky a zásad profesního chování Seznámení účastníků s Etickým kodexem behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts) a jeho nejdležitějšími body. Zodpovědné chování behaviorálního technika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám.
  • Základy diagnostiky Základy funkčního hodnocení a funkční analýzy chování, asistence při funkčním hodnocení chování, provádění funkční analýzy chování.
  • Úvod do aplikace metod behaviorální změny Seznámení účastníků ze základními pojmy a postupy aplikace metod behaviorální změny, např. pozitivní a negativní posílení, vyhasínání, vytváření nových posílení, atd.
  • Učení nových dovedností v konkrétních situacích Příklady aplikace metod behaviorální změny, zejména posilování, trest, využití promptů (dopomoci) a jejich postupné odstraňování.
  • Metoda intenzivního učení (tzv. ITT) Seznámení s metodou intenzivního učení, praktické ukázky výuky touto metodou.
  • Základy behaviorální intervence Základní postupy při učení dovedností a nabývání nových repertoárů chování, učení v přirozeném prostředí pacienta/klienta, základní postupy při intenzivním učení
  • Implementace programů aplikované behaviorální analýzy Techniky diskriminačního tréninku a transferu kontroly stimulů, techniky promptování (dopomoci s provedením úkolu), techniky tvarování a řetězení chování, způsoby antecedentní intervence, způsoby diferencovaného posilování a vyhasínání, základní postupy při redukci problémového chování.
Literatura
  • COOPER, J. O., HERON, T. E., HEWARD, W. L. Applied Behavior Analysis 2 vydání. Harlow: Pearson Education Ltd., 2014. 751 s. ISBN 978-1-29202-321-2
  • MAŠTENOVÁ, Z. Využitie aplikovanej behaviorálnej analýzy vo vzdelávaní detí s poruchami autistického spektra a inými vývinovými poruchami. In: Špeciálny pedagóg. Časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax 2016, 5 (1), s. 71-77
  • BARBERA, M. L., RASMUSSEN, T. Rozvoj verbálního chování: Jak učit děti s autismem a jinými vývojovými postiženími 1. vydání, 1. dotisk, MU Brno, 2019. 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9
Výukové metody
výklad, přednáška, diskuze, praktické ukázky sběru a záznamu dat, otázky a odpovědi, praktické ukázky, kauzistiky, praktické procvičování, sledování instruktážních videí.
Metody hodnocení
test, vypracování zadaného úkolu Minimální kritéria pro získání osvědčení: 90% docházka + ověření znalostí (programy nad 8 hodin) Analýza postupu dle instruktážního videa
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, jaro 2022.