IVc404 Behaviorální přístupy v pedagogické praxi III - podpora pozitivního chování (webinář)

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/0/.9. 11 hodin kontaktně + 20 hodin samostatné práce. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
MUDr. Gabriela Drtinová (přednášející)
Mgr. Dita Chapman (přednášející)
Mgr. Monika Petříková (přednášející)
Mgr. Monika Smolíková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Matúš Mader (pomocník)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (pomocník)
Mgr. Lenka Žáková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 30. 9. 9:00–10:50 Virtuální místnost, So 7. 10. 9:00–10:50 Virtuální místnost, So 14. 10. 9:00–10:50 Virtuální místnost, So 21. 10. 13:00–15:50 Virtuální místnost, So 4. 11. 13:00–14:50 Virtuální místnost
Předpoklady
Účastník by měl být absolvenetem některého z kurzů zaměřeného na základy ABA, případně být behaviorálním technikem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Kurz poskytne účastníkům rozšířené teoretické vědomosti a praktické nástroje pro hodnocení funkce problémového chování u dětí a žáků s PAS, neurovývojovými poruchami i jinými diagnózami a následnou práci s těmito informacemi.
Výstupy z učení
Účastníci se naučí identifikovat funkci chování a jeho spouštěče a osvojí si metody změn v prostředí a předcházení těmto situacím. Zároveň s tím se naučí identifikovat vhodné alternativní chování, které v rámci individualizovaného plánu zapojí do učení žáků.
Osnova
  • 1: Úvod do PBS (Definice a charakteristika PBS (podpora sociálně přijatelného chování), hodnocení, tvorba intervence, aplikace intervence, monitorování PBS v praxi Praktická ukázka “V jejich kůži”)
  • 2: Opakování základních principů ABA (pozitivní a negativní posílení, trest I. a II. typu, etické aspekty a právo, ABC chování, funkce chování, praktické ukázky.
  • 3: Diagnostické a hodnotící nástroje (funkční hodnocení chování, interview, nástroj FAST (Screeningový nástroj funkčního hodnocení), nástroj MAS (Škála hodnocení motivace, nástroj - SEC (Dotazník souvisejících událostí), kontingenční diagramy).
  • 4: Praktická aplikace hodnotících nástrojů (samostatná práce s hodnotícími nástroji, příprava a vyplnění nástrojů pro konkrétního klienta).
  • 5: Intervenční strategie (změny v prostředí, změny antecedentů (spouštěčů chování), funkční komunikační trénink, výuka dovedností, další strategie zaměřené na spouštěče, strategie zaměřené na následky - posílení, další následky - žetonový systém, smlouvy, skupinové intervence).
  • 6: Tvorba intervenčního plánu (samostatná práce, zpracování hodnotících nástrojů, příklady dle funkce chování).
  • 7: Follow-up a řešení problémů (závěrečné zhodnocení připravených intervenčních plánů, dotazy k samostatné práci i praxi).
Výukové metody
online synchronní seminář, samostatná práce
Metody hodnocení
Účast na online seminářích, vypracování samostatné práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka má 11 hodin kontaktně (on-line) + 20 hodin samostatné práce.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/IVc404