IVc502 Základy psychiatrie

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 4 kr. Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
MUDr. Jana Schmidtová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje se základními pojmy z medicínského oboru psychiatrie a s jeho zaměřením. V jednotlivých hodinách jsou představeny základy obecné i speciální psychiatrie s ohledem na studijní obor aplikovaná behaviorální analýza. Pozornost je věnována zejména tématům duševní zdraví a psychická porucha, příznaky a příčiny psychických poruch, klasifikace psychických poruch, psychózy dětského věku, psychogenní poruchy a neurózy, depresivní stavy u dětí, psychosomatické poruchy, poruchy chování, lehká mozková dysfunkce a hyperaktivní syndrom, poruchy učení, poruchy mentální úrovně, poruchy vývoje osobnosti a psychopatie. Samostatně jsou pojímána témata neurovývojových poruch a jejich psychiatrické diagnostiky a léčby
Výstupy z učení
Absolvent předmětu dokáže popsat význam psychiatrie v dalších lékařských i nelékařských oborech, zná komplex psychiatrických poruch a možnosti farmakologických i nefarmakologických postupů léčby psychiatrických poruch. Absolvent bude schopen popsat příznaky širokého spektra psychiatrických poruch a psychotických onemocnění. Absolventi předmětu dále dokáží popsat a rozdělit poruchy psychických funkcí, popsat principy diagnostiky v psychiatrii, porozumět rozdělení a indikaci terapie v psychiatrii, popsat rozdělení, symptomy a průběh hlavních skupin psychiatrických poruch, popsat management a způsoby terapie u hlavních skupin psychiatrických poruch se zaměřením na neurovývojové poruchy. Absolventi dokáží vysvětlit způsoby a formy spolupráce mezi psychiatrem a behaviorálním analytikem.
Osnova
  • obecná psychiatrie: úvod do psychiatrie, základní pojmy, historie
  • psychopatologie, etiologie a patogeneze duševních poruch
  • speciální psychiatrie: organicky a symptomaticky podmíněné duševní poruchy
  • náplň a historie oboru psychiatrie, stručný přehled jeho vývoje
  • obecné zásady psychiatrického vyšetření
  • význam osobní a rodinné anamnézy
  • objektivní vyšetření a stanovení diagnózy
  • biochemie a likvorologie v psychiatrii
  • neurobiologie a neurochemie v psychiatrii
  • duševní poruchy a poruchy chování
  • neurovývojové poruchy (ADHD, poruchy autistického spektra)
  • specifika psychiatrické diagnostiky poruch autistického spektra a dalších neurovývojových poruch
  • organicky podmíněné duševní choroby
  • afektivní poruchy
  • poruchy vyvolané stresem, somatoformní poruchy
  • specifické poruchy osobnosti - mentální postižení prevence a léčba v psychiatrii
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.