IVc509 Introduction to Measurement and Experimental Design

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/0/2.9. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Chrapková (lecturer)
Mgr. Zuzana Maštenová (lecturer)
Mgr. Ivana Trellová (lecturer)
Bc. Matúš Mader (seminar tutor)
Mgr. Vendula Malaníková (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Supplier department: Institute for Research in Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 25. 11. 9:00–14:50 učebna 20, Sat 26. 11. 9:00–14:50 učebna 20
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět představuje a usazuje do kontextu behaviorální analýzy široké spektrum přístupů k měření chování a jejich aplikaci jak v klinické praxi, tak ve výzkumu. Předmět seznamuje také s úvodními kapitolami experimentálního měření chování u jedinců prostřednictvím vnitrosubjektových experimentálních plánů. Věnuje se též výběru a definici cílového chování a základním atributům kvality měření chování, jako jsou validita, reliabilita, přesnost měření projevů chování a shodě mezi pozorovateli. Součástí předmětu je také praktický nácvik metod měření chování
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu dokáže vymezit a vysvětlit základní měřitelné dimenze chování jako jsou frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie. Dokáže prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování. Absolvent umí vysvětlit výhody a nevýhody kontinuálního a diskontinuálního měření chování. Dokáže prakticky použít prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování. Absolvent má pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Orientuje se v základních metodách a technikách experimentálního designu a dokáže navrhnout a vypracovat studii malého rozsahu v rámci vnitosubjektového experimentálního designu.
Syllabus (in Czech)
  • základy experimentální analýzy
  • výběr a definování cílového chování
  • měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita, topografie, atd.)
  • přímé a nepřímé pozorování: metody přímého a nepřímého měření chování, výhody a nevýhody
  • kontinuální a diskontinuální měření chování
  • zajištění kvality měření: shoda mezi pozorovateli, validita, reliabilita a přesnost
  • experimentální design, výhody a nevýhody vnitrosubjektových a mezisubjektových experimentálních plánů
  • závislé, nezávislé a intervenující proměnné
Teaching methods (in Czech)
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: 15 h teorie 20 h cvičení.
Information on the extent and intensity of the course: 35 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/IVc509